40 mio kr. til kompetenceudvikling af skoleledelser
"I formuleringen af de syv ledelsesfelter har vi skelet til, hvad forskningen fortæller os er betydningsfuldt i forhold til at skabe den fornødne effekt af god skoleledelse i forhold til børns trivsel og læring. Ledelsesfelterne er evidensinformerede, men samtidig er de besluttet på baggrund af et behov for kompetenceudviklingsinitiativer, som er direkte målrettet skoleledelser og forvaltningers behov", siger Peter Høier, afdelingschef i COK.
Mai-Britt Herløv Petersen er COKs repræsentant i det Nationale Dialogforum for Skoleledelse, hvor Syddansk, Aarhus og Aalborg Universiteter, CBS, Professionshøjskolerne, EVA, SFI og KORA er repræsenteret. Dialogforummet er etableret af Styregruppen for Skoleledelse, som består af Undervisningsministeriet, KL, Børne- og Kulturchefforeningen og Skolelederforeningen.
LÆS OGSÅ: COK i Nationalt Dialogforum for Skoleledelse >>
Kommunerne kan selv bestemme, hvordan de vil bruge midlerne – hvis blot efteruddannelses- og kompetenceudviklingsaktiviteter ligger inden for de syv ledelsesmål, som det Nationale Dialogforum for Skoleledelse har formuleret:
- Ledelse af den åbne skole
- Ledelse af fag- og tværprofessionelt samarbejde
- Ledelse af kapacitets- og kompetenceudvikling
- Ledelse af læringsmiljøer
- Ledelse af strategi og forandringsprocesser
- Ledelse af trivsel, motivation og engagement
- Ledelse af videns- og resultatbaseret udvikling af folkeskolens undervisning
Mange udviklingsmuligheder
Kompetencemidlerne giver mange muligheder for at skræddersy kompetenceudviklingsindsatsen, så den matcher behovene i den enkelte kommune. Der er bl.a. mulighed for ledelseskonsulentforløb, korte kompetenceudviklingsforløb, længerevarende, praksisrettede og anvendelsesorienterede efteruddannelsesforløb og forløb tilpasset individuelle behov, og det er muligt for flere skoler at gå sammen om et forløb.
Skoleledelse er langt fra fremmed for COK. I efteråret 2013 gennemførte læringsvirksomheden et tre dages reformforberedende læringsforløb, hvor mere end 4.000 medlemmer af landets skoleledelser deltog. Det er blandt andet erfaringerne fra dette forløb, man nu vil bruge for at udvikle de helt rigtige kompetenceudviklingsaktiviteter.
I øjeblikket gennemfører COK fem kompetenceudviklingsforløb for Esbjerg, Fredericia, Hedensted, Kolding og Thisted Kommuner. Læs mere her >>