NYHED
Vi er blevet til Komponent – Kommunernes Udviklingscenter
Læs mere om Komponent her

Aldrig det samme igen

I Norddjurs Kommune føler 10 medarbejdere, at deres arbejdsdag aldrig vil blive den samme igen – OG DET ER DE GLADE FOR.

Starten var ellers hård nok. I forbindelse med et kompetenceløft for alle medarbejderne i Sundhed og Omsorg i Norddjurs Kommune faldt valget på, at HK’ernes kompetenceløft SKULLE være formelt kompetencegivende og på akademiniveau. Det blev Kommunomuddannelsens modul Den innovative medarbejder. Ikke nok med at de skulle til eksamen, de skulle også slås med et så uhåndgribeligt og svært emne som innovation. Med en gennemsnitsalder på lige godt 50 år, havde de fleste af dem ikke taget uddannelse og da slet ikke været til eksamen i rigtig mange år. Så det var op ad bakke, både for de studerende og for deres underviser Mette S. Jakobsen. 

Fra negative til sprudlende
- Der var stor utryghed og mange argumenter for at slippe for eksamen. Det var tydeligt, at det for en del af dem var mere et ”skal” end et ”lyst” projekt. Men da ledelsen meldte klart ud, at ingen kunne undslå sig, når man var med, var man med hele vejen, og da vi samtidig var kommet et stykke ind i forløbet, begyndte de at tro på det, siger Mette S. Jakobsen.
- Det har været et fantastisk hold, som har været gode til at rumme hinanden og som sprudlede og gik på med krum hals, da vi først var forbi frustrationen.

Godt vi blev pressede
Hvis medarbejderne selv havde kunnet vælge, var det blevet kurser uden eksamen og vel at mærke kurser i noget meget mere håndgribeligt end innovation.
- Det var svært at få øje på sig selv, og vi anede ikke, hvad vi gik ind til, siger Helle Andreasen, sekretær i Administration og Udvikling. Helle var blandt dem for hvem valget af Den innovative medarbejder overhovedet ikke gav mening, så hun var kritisk, og det gav hun udtryk for.
Efter forløbet siger hun til gengæld:
- Det var godt, vi blev presset. Forløbet har givet en anden tankegang og det allerbedste var at se gruppens medlemmer vokse. Vi begyndte at tage udfordringerne, og vi blev meget mere aktive. Der er opstået en åbenhed for at se muligheder i stedet for begrænsninger, og vi går til opgaverne med en holdning om, at ”Jeg kan godt”. Der er sket store forandringer, vi tør prikke til hinanden og sige ”vi ved du kan”, vi understøtter hinanden meget mere nu. – og så er det blevet sværere at sige, ”som vi plejer”.
Susanne From, sekretær i Hjemmeplejen, bøjer sig også for ledelsens valg: Det er træls at indrømme, men jeg er glad for det, faktisk så glad at jeg er klar til mere uddannelse, smiler hun.

Klar til omstrukturering og nye udfordringer
De studerende er enige om, at uddannelsen kom på det helt rigtige tidspunkt: Sundhed og Omsorg står over for en kæmpe omstrukturering, og efter Den innovative medarbejder vil de studerendes tilgang til omstruktureringen være mere konstruktiv, og det vil være meget nemmere, for de er nemlig ikke længere bange nye udfordringer.  De har lært, at nyt ikke er farligt, men derimod en chance for at gøre tingene anderledes, bedre og sjovere. For dem eksisterer ”plejer” ikke mere, og det har de det fint med.

Engagerede og kreative medarbejdere
Anne Aastrup, leder af Administration og Udvikling, og Anette Hjelm, leder af Hjemmeplejen, har begge haft medarbejdere med på forløbet. Og deres erfaringer ligner hinanden. 
De oplevede begge medarbejdernes store frustrationer og mange spørgsmål til fornuften i forløbet. Derefter behovet for stor lederopbakning og fx hjælp og sparring til opgaveskrivningen, till efterfølgende at have fået medarbejdere, som er mere engagerede og kreative, som har fået nye kompetencer, og som går til opgaverne med en ny tilgang, nemlig den der hedder ”det gør vi da bare”, hvor det før mere var ”Åh nej også det”.

Bedre kommunikation i Hjemmeplejen  
På modulet skulle de studerende finde en udfordring, som de arbejdede med at finde en innovativ løsning på.
I Hjemmeplejen, hvor medarbejderne jo er meget spredt og arbejder selvstændigt ude hos borgerne, har de en udfordring med at få informationer ud til alle. Det valgte Helle Klitgaard, sekretær i Hjemmeplejen, som sin innovationsudfordring. Medarbejderne i hjemmeplejen bruger i forvejen deres mobiltelefon til opslag og registrering, så nu arbejder Helle Klitgaard videre på sin ide om en kommunikations-APP sammen med it-afdelingen. 
Anette Hjelm forventer sig meget af Appen: Det vil være en ny måde at gøre information let tilgængelig på.

Den positive tilgang smitter
Helle Andreasen fra Administration og udvikling arbejder med at få den innovative tankegang bredt ud til kollegerne. Det er kun ca. 50 %, der har været på uddannelsen, men de skal gerne give en afsmittende effekt på de resterende medarbejdere. Det sker også, mener Anne Aastrup, for hun mærker, at tankerne og tilgangen forplanter sig, så der er en positiv udvikling.