Bliv skarp på lovgrundlaget for specialundervisning og specialpædagogisk bistand
- Kursus
- Skole
- Sagsbehandling og lovgivning
- Børn og unge i udsatte positioner
Hvad er det præcise lovgrundlag for specialundervisning og specialpædagogisk bistand?
Alle børn har forskellige behov. Øget inklusion i folkeskolen indebærer, at flere elever skal indgå i den almindelige undervisning. Men hvad er det præcise lovgrundlag for specialundervisning og specialpædagogisk bistand? Hvad skal man være opmærksom på, når skolen er myndighed, og hvad betyder det for samarbejdet med samarbejdspartnere og forældre mv.?
Skolen skal rumme og kunne håndtere elever med sociale, emotionelle og/eller diagnostiske udfordringer – og derfor sætter vi fokus på den lovgivningsmæssige rammer omkring inklusion. Vi ved fra vores dialog med jer, at det kan være forbundet med vanskeligheder, at træde ind i og få ejerskab til myndighedsrollen.
Temadagens formål er, at skabe større klarhed over lovgrundlaget omkring børn med særlige behov. Vi ser på intentionerne bag lovgivningen, diskuterer sektoransvarsprincippet, de forvaltningsretlige regler og dykker ned i konkrete problemstillinger. Dagen bliver derudover fyldt med dialog og sparring på tværs af kommunegrænser.
Vi vil gerne sikre os, at temadagen giver jer svar på konkrete juridiske problemstillinger. Vi modtager derfor gerne spørgsmål til juridiske problemstillinger forud for temadagen. De skal sendes til leha@komponent.dk.
Cand.jur. Pernille Bischoff.
Temadagen er målrettet skolefolk på forvaltningsniveau, skoleledere, dagtilbudsledere, PPR og evt. administrativt personale knyttet til området.
-
Komponent Aarhus
Hedeager 5, 1. sal
8200 Aarhus N
19. marts 2025 kl. 8.30 - kl. 15.30
-
Komponent Herlev
Lyskær 3 ef, 1. sal
2730 Herlev
27. marts 2025 kl. 8.30 - kl. 15.30