Ny bog: Den Innovative Medarbejder

Innovation er på dagsordenen i det offentlige. Men hvem skal drive innovationen? Ifølge forfatteren til den netop udkommet bog ”Den Innovative Medarbejder”, Jan Fjordbak, kan og bør alle aktivt deltage i innovationsprocesser på arbejdspladsen.

Dog har medarbejderne en helt særlig rolle. De er tættest på borgerne og helt inde i maskinrummet, hvor den offentlige service produceres. Derfor er de ofte de første til at få øje på muligheder for forbedringer. En ressource det offentlige bør udnytte som drivkraft.

 

”Min intention er, at når medarbejdere i det offentlige har læst bogens mange inspirerende historier og prøvet kræfter med bogens øvelser, så vil de slet ikke kunne lade være med at tænke og handle mere innovativt i deres arbejdsdag”, siger Jan Fjordbak, der er uddannet psykolog, og som igennem en lang årrække har undervist på COKs Kommunomuddannelse.

Opskrifter på innovation

”Den Innovative Medarbejder” er en opskriftssamling på, hvordan medarbejdere skaber sig innovative tankegange. Med bogens mange opskrifter lærer læseren, hvordan man som medarbejder får øje på innovationsudfordringer. Bogen giver talrige eksempler på, hvordan læseren finder modet til at stille de udfordrende spørgsmål på sin arbejdsplads, hvordan læseren får de gode ideer ud fra sit arbejde, og hvordan man som medarbejder tilrettelægger et innovationsforløb med inddragelse af relevante aktører fra start til slut.

Bogens eksempler tager afsæt i et overblik over de mest relevante teorier, begreber, modeller, metoder og redskaber, som er nyttige, når medarbejderen ønsker at skabe innovation med udgangspunkt i kerneopgaven.

Bogen er skrevet som lærebog til modulet ”Den innovative medarbejder” på Kommunomuddannelsen, men den vil også kunne anvendes af andre medarbejdere, ledere, konsulenter og undervisere, som interesserer sig for at fremme innovation inden for deres arbejdsfelt.

Den Innovative Medarbejder kan købes på Kommuneforlaget