NYHED
Vi er blevet til Komponent – Kommunernes Udviklingscenter
Læs mere om Komponent her

Ny bog: Skriv bedre til borgerne

Hvad gør en tekst let at forstå – og hvordan skriver man en let og forståelig tekst? Studerende på Kommunomuddannelsen får svarene i ny bog af Anette Grandt og Jes Vitting.

Kommuner, regioner og statslige institutioner har ifølge forvaltningsloven pligt til at skrive i et sprog, som borgerne forstår. Men hvem sikrer, at det sker? Ifølge forfatterne til en ny bog, ”Skriv bedre til borgerne”, kan såvel ledere som medarbejdere i den offentlige sektor blive bedre til at tage ansvar for, at borgerne forstår den skriftlige kommunikation.  

- Borgerne forventer med rette, at offentlige myndigheder skriver i et letforståeligt sprog. Det sker bare ikke altid. Netop den kendsgerning er afsættet for vores bog. Med udgangspunkt i eksempler giver vi svar på, hvorfor det som offentligt ansat kan være svært at skrive til borgerne i et sprog, som borgerne forstår, siger Annette Grandt, der sammen med Jes Vitting har skrevet bogen ”Skriv bedre til borgerne”.

Det sproglige trekantsdrama

”Skriv bedre til borgerne” kortlægger, hvordan det står til med kvaliteten af den skriftlige kommunikation mellem offentlige myndigheder og borgere i nutidens Danmark. Med afsæt i det sproglige trekantsdrama forklarer bogen, hvorfor den skriftlige kommunikation har svære vilkår.

- Med udgangspunkt i eksempler fra virkeligheden gennemgår vi, hvad der gør en tekst henholdsvis svær og let at forstå. Læserne får en række værktøjer til at skrive en professionel og letforståelig tekst, samtidig med at juraen er i orden, siger Jes Vitting, der sammen med Annette Grandt underviser i faget Kommunikation og formidling på COKs kommunomuddannelse, hvor bogen også er en del af pensum.

- Mange offentligt ansatte oplever, at de skal vælge mellem at skrive en tekst, der er juridisk korrekt, og en tekst, der er let at læse. Efter vores opfattelse er det et kunstigt skabt dilemma, da det sagtens kan lade sig gøre at skrive en korrekt faglig og juridisk tekst i et professionelt og letforståeligt erfaringssprog, siger Annette Grandt. 

Skabeloner er ingen undskyldning

I bogen opfordrer forfatterne alle offentligt ansatte til at sætte fokus på den skriftlige kommunikation og ikke mindst at kaste et kritisk blik på de tekstskabeloner, som den offentlige sektor i stort omfang bruger.

- Fordelen ved at bruge tekstskabeloner er, at den enkelte medarbejder ikke bruger tid på at formulere de enkelte vendinger, men trækker på et fagligt og juridisk indhold, der på forhånd er godkendt. Skabeloner aflaster i en travl hverdag. Ulempen er, at tekstskabelonerne ofte er skrevet i et upersonligt og formelt kancellisprog, som borgerne har svært ved at forstå. Det medfører, at skabelonerne ikke sparer tid, men kan ende med at være en tidsrøver, fordi medarbejderne efterfølgende bruger tid på mundtligt at forklare og skrive opfølgende breve til borgerne, siger Jes Vitting.

”Skriv bedre til borgerne” gør op med den opfattelse, at det ikke er muligt at ændre i tekstskabelonerne. Ifølge bogens forfattere kan alle tekstskabeloner blive bedre. Det er udelukkende et spørgsmål om vilje. 

”Skriv bedre til borgerne” er udgivet af Kommuneforlaget, hvor det også er muligt at købe bogen.