NYHED
Vi er blevet til Komponent – Kommunernes Udviklingscenter
Læs mere om Komponent her

Den Kommunale Byggesagsbehandler – Grundlæggende (modul 1)

Få styr på det formelle grundlag for byggesagsbehandlingen.

Som kommunal byggesagsbehandler medvirker du til realisering af erhvervslivets vækstplaner og bidrager til at gøre borgernes drømme om det gode liv til virkelighed når de bygger til, bygger om eller bygger nyt.

Du har derfor en central rolle som sparrings- og samarbejdspartner indenfor de servicemål og rammer som der er opstillet kommunalt som dit vilkårs- og mulighedsrum.

Det betyder i praksis at du skal mestre både lovgivning og den løsningsfokuserede dialog for at lykkes som kommunal byggesagsbehandler.

På uddannelsen Den Kommunale byggesagsbehandler – Grundlæggende, får du styr på det formelle grundlag for god og korrekt byggesagsbehandling, med afsæt i en tematisk gennemgang af byggemyndighedens retsgrundlag, herunder Byggeloven, Bygningsreglementet og de grundlæggende forvaltningsretlige principper.

Undervisningen er er blanding af undervisning, caseoplæg, dialog og kollegial sparring i et trygt læringsrum.

For at få det fulde udbytte af kurset, er det et krav, at man har minimum 6 måneders erfaringl.

Bemærkninger

Da der på kurset også lægges vægt på den praktiske opgaveløsning, bedes du medbringe en bærbar PC.

Du bedes medbringe byggelov, planlov, bygningsreglement, lommeregner og målepind.

Om modul 1 og 2

Uddannelsen Byggesagsbehandleren er en grundlæggende uddannelse, hvor du får styr på det formelle grundlag for god og korrekt byggesagsbehandling. Uddannelsen består af 2 moduler:
Byggesagsbehandling - grundlæggende (modul 1) og Byggesagsbehandling - kontrol og service (modul 2) . Modulerne kan tages uafhængigt af hinanden, men det anbefales at tage dem i nævnte rækkefølge.....

Særlige forhold

I forbindelse med kurset bedes du medbringe Byggelov, planlov, bygningsreglement, lommeregner og målepind.

Undervisere/ Oplægsholdere

Kurset er tilrettelagt i samarbejde med Forum for Danske Bygningsmyndigheder.

Underviserne Bygningsinspektør Birgitte Kofoed, Faglig koordinator Jan K. Olesen og Chefkonsulent Lisbet Lorenzen

Målgruppe

Målgruppen er nye og mindre erfarne byggesagsbehandlere. For at få det fulde udbytte af kurset, er det et krav, at man har minimum 6 måneders erfaring. Vi anbefaler også, at man har relevant faglig uddannnelse.

Kursusdatoer
  • Severin Kursuscenter, Skovsvinget 25, 5500 Middelfart
    19. maj kl. 9.30 - 21. maj 2025 kl. 16.30
  • Trinity Hotel og Konferencecenter, Gl. Færgevej 30, Snoghøj, 7000 Fredericia
    25. november kl. 9.30 - 27. november 2025 kl. 16.30
Når du vælger startdato og sted opdateres pris, informationer og tilmeldingslink automatisk.
Datoer
Severin Kursuscenter, Skovsvinget 25, 5500 Middelfart
19. maj kl. 9.30 - 21. maj 2025 kl. 16.30
Pris: 13.695 kr.
Prisen er ekskl. moms og dækker undervisning, materialer, forplejning samt overnatning i enkeltværelse. Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristen, hvis der er plads. Tilmeldingen er bindende efter fristen.
Tilmeldingsfrist01.04.2025. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Gem som favorit

Program

Dag 1
  • 09:30
    Kaffe med brød
  • 10:00
    Velkomst og præsentation
    Chefkonsulent, Juridisk koordinator Lisbet Lorenzen
    Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
    Fagkoordinator Michael Borup Lund
  • 10:15
    Gruppeopgave 1 - ønsket udbytte af kurset
    Chefkonsulent, Juridisk koordinator Lisbet Lorenzen
    Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
    Fagkoordinator Michael Borup Lund
  • 11:00
    Gruppeopgave 1 (plenum)
    Chefkonsulent, Juridisk koordinator Lisbet Lorenzen
    Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
    Fagkoordinator Michael Borup Lund
  • 11:30
    Lovhieraki/Byggelovens opbygning
    Chefkonsulent, Juridisk koordinator Lisbet Lorenzen
  • 12:00
    Frokost
  • 13:00
    Byggeloven fortsat
    Chefkonsulent, Juridisk koordinator Lisbet Lorenzen
  • 14:30
    Kaffepause
  • 14:45
    Byggeloven fortsat
    Chefkonsulent, Juridisk koordinator Lisbet Lorenzen
  • 16:00
    Pause
  • 16:15
    Byggeloven fortsat
    Chefkonsulent, Juridisk koordinator Lisbet Lorenzen
  • 17:00
    5 o'clock Tea
  • 17:30
    Byggetilladelseskrav + ansøgningens indhold
    Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
  • 19:00
    Middag
Dag 2
  • 07:30
    Morgenmad
  • 08:30
    Sagsbehandling - lovgennemgang
    Fagkoordinator Michael Borup Lund
  • 10:00
    Kaffepause
  • 10:15
    Sagsbehandling - lovgennemgang fortsat
    Fagkoordinator Michael Borup Lund
  • 10:45
    Gruppeopgave 2 - anden lovgivning
    Fagkoordinator Michael Borup Lund
  • 11:30
    Gruppeopgave 2 (plenum)
    Fagkoordinator Michael Borup Lund
  • 12:00
    Frokost
  • 13:30
    Byggeret og helhedsvurdering
    Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
  • 15:00
    Kaffepause
    Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
  • 15:15
    Gruppeopgave 3 - Byggeret og helhedsvurdering
    Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
  • 16:15
    Gruppeopgave 3 (plenum)
    Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
  • 16:45
    5 o'clock Tea
  • 17:15
    Tekniske krav 2-22
    Fagkoordinator Michael Borup Lund
  • 19:00
    Middag
Dag 3
  • 07:30
    Morgenmad
  • 08:30
    Tekniske krav 2-22
    Fagkoordinator Michael Borup Lund
  • 09:30
    Brand- og konstruktionsklasse - hensynene bag
    Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
  • 10:00
    Kaffepause
    Afdelingsleder Thomas Frydensbjerg
  • 10:15
    Brand- og konstruktionsklasse - hensynene bag fortsat
    Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
  • 11:45
    Gruppeopgave 4 - praktisk sagsbehandling - indplacering
    Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
  • 12:00
    Frokost
  • 13:00
    Gruppeopgave 4 (plenum)
    Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
  • 13:30
    Afgørelse/byggetilladelse
    Fagkoordinator Michael Borup Lund
  • 14:00
    Færdigmelding, Ibrugtagningstilladelse + delibrugtagning
    Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
  • 14:30
    Kaffepause
    Chefkonsulent, Juridisk koordinator Lisbet Lorenzen
  • 14:45
    Myndighedsrollen/Forvaltningsret
    Chefkonsulent, Juridisk koordinator Lisbet Lorenzen
  • 16:15
    Opsamling og afslutning
  • 16:30
    Grab and Go-sandwich - herefter afrejse
  • Ret til programændringer forbeholdes!

Vil du vide mere?

Kontakt os i dag