NYHED
Vi er blevet til Komponent – Kommunernes Udviklingscenter
Læs mere om Komponent her

Fremtidens administrative medarbejder på børne- og ungeområdet

Et modul designet til arbejdsopgaverne i de administrative funktioner og rolle på skoler og på børne- og ungeområdet.

Her får du en forståelse for din egen rolle i opgaveløsningen på din arbejdsplads. Du bliver i stand til kompetent, selvstændigt og i samarbejde med ledelsen og øvrige samarbejdspartnere at sætte din viden, kompetencer, dig selv og din rolle i spil. Du får kompetencer så du kan opfylde kravene om kvalitet og service i forhold til de mange forskellige opgaver du løser.

Indhold

Rammerne for folkeskolen og dagtilbudsområdet:

Folkeskolens og dagtilbudsområdets struktur og forordninger
Kompetence- og ansvarsfordeling
Styringsvedtægter
Loyalitet og tavshedspligt, etik og værdier
Love og regler
GDPR - Lovkrav omkring data
Styringsparadigmer (New Public Management/New Public Gover-nance)

Kompetencer:

Kend din kerneopgave (og bevar/find fokus). Hvad er kerneopgaver og hvad er min kerneopgave?
Elevadministration, herunder:
- Ind- og udskrivninger, flytning
- Prøveafvikling, herunder nationale tests
- Tosprogede elever
Personaleadministration, herunder:
- Løn- og ansættelsesforhold/overenskomster
- Orlovsordninger og barsel
- Fravær og vikardækning
Budget og regnskabsopgaver, herunder:
- Budget- og regnskabssystemer
- Økonomistyring
- Revision og kendskab til revisionskrav
Sagsbehandling, herunder:
- Retlige rammer for sagsbehandling
- Sagsbehandlingens tilrettelæggelse, udførelse og opfølgning
- Administrative systemer, økonomisystemer og lignende
- Etik og god forvaltningsskik i sagsbehandling
Øvrige opgaver

Roller/relationer:

Relationer i organisationer
Social kapital
Relationel koordinering
Koordineringsfunktion
Samarbejde på skolen/i dagtilbuddet og med forvaltningerne
Samarbejde i teams og netværk
Hvad er det gode teamsamarbejde? Hvordan etablerer man det gode teamsamarbejde?
Selvledelse
Kommunikation og formidling
Service og kvalitet i samarbejdet. Hvordan sikrer man og samarbejder man om god kvalitet?
Mål-, effekt- og kvalitetssikring

Tendenser i tiden:

It og digitalisering
Samskabelse
Innovation
Branding
RPA - Robotic Process Automation

Læringsmål og udbytte

De studerende skal

  • opnå viden om de administrative opgaver på skolen/administrative fællesskaber i en decentral organisation med central styring
  • opnå viden om skolens/administrative fællesskabers interne og eksterne administrative opgaver i relation til børn, elever, forældre og personale
  • forstå målene og rammerne for folkeskolens/dagtilbuddets virke
  • forstå betydningen af god forvaltningsskik
  • forstå relationernes betydning for en attraktiv arbejdsplads
  • opnå viden om grundlæggende teorier om: roller og relationer, kommunikation og formidling og organisationernes udvikling over tid og kunne anvende denne viden i praksis.

De studerende skal

  • få forudsætninger for at udføre de administrative opgaver på skolen/i dagtilbuddet i et samspil med skolens/dagtilbuddets interessenter
  • kunne finde relevante love og arbejde metodisk og systematisk med dem, således at de kan anvende dem på konkrete problemstillinger under hensyntagen til god forvaltningsskik
  • kunne deltage aktivt og kompetent i arbejdet med kvalitetssikring af skolens/dagtilbuddets opgaveløsning
  • kunne sætte deres viden, kompetencer, dem selv og deres rolle i spil
  • kunne sætte sig ind i og anvende de digitale redskaber, der til enhver tid er til rådighed.

De studerende skal

  • i samarbejde med ledelse og kolleger blive i stand til gennem analyse og prioritering at arbejde systematisk i den daglige administration og kunne udvikle egen praksis under hensyntagen til den til enhver tid gældende kontekst
  • kunne være aktive medspillere i forbindelse med nye tendenser/ny udvikling på området og kunne bidrage til arbejdspladsens/organisationens opgaveløsning og udvikling
  • kunne håndtere forandrings- og udviklingsorienterede opgaver og situationer
  • kunne vurdere betydningen af kvalitet og service i samarbejdet med skolens brugere
  • blive i stand til at analysere og vurdere, hvilke love og bestemmelser der er relevante i forhold til konkrete opgaver.
Tilrettelæggelse

10 undervisningsgange der som hovedregel ligger en gang om ugen i tidsrummet 08.30 - 14.45

Særlige forhold

Modulet er på akademiniveau og kan indgå som en del af Kommunomuddannelsen

Eksamensform

Mundtlig eksamen med udgangspunkt i en synopsis.

ECTS
10.00
Målgruppe

Administative medarbejdere på skoler og dagtilbud

Når du vælger startdato og sted opdateres pris, informationer og tilmeldingslink automatisk.
Pris: 14.000 kr.
Prisen er ekskl. moms, og dækker undervisning, undervisningsmaterialer og eksamen.
Tilmeldingsfrist15.05.2024. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Forløb tilpasset arbejdspladsen
Gem som favorit