Fremtidens administrative medarbejder på børne- og ungeområdet
- Skole
- Uddannelse
- Valgfrie moduler: Administration, jura og økonomi
Et modul designet til arbejdsopgaverne i de administrative funktioner og rolle på skoler og på børne- og ungeområdet.
Her får du en forståelse for din egen rolle i opgaveløsningen på din arbejdsplads. Du bliver i stand til kompetent, selvstændigt og i samarbejde med ledelsen og øvrige samarbejdspartnere at sætte din viden, kompetencer, dig selv og din rolle i spil. Du får kompetencer så du kan opfylde kravene om kvalitet og service i forhold til de mange forskellige opgaver du løser.
Rammerne for folkeskolen og dagtilbudsområdet:
Folkeskolens og dagtilbudsområdets struktur og forordninger
Kompetence- og ansvarsfordeling
Styringsvedtægter
Loyalitet og tavshedspligt, etik og værdier
Love og regler
GDPR - Lovkrav omkring data
Styringsparadigmer (New Public Management/New Public Gover-nance)
Kompetencer:
Kend din kerneopgave (og bevar/find fokus). Hvad er kerneopgaver og hvad er min kerneopgave?
Elevadministration, herunder:
- Ind- og udskrivninger, flytning
- Prøveafvikling, herunder nationale tests
- Tosprogede elever
Personaleadministration, herunder:
- Løn- og ansættelsesforhold/overenskomster
- Orlovsordninger og barsel
- Fravær og vikardækning
Budget og regnskabsopgaver, herunder:
- Budget- og regnskabssystemer
- Økonomistyring
- Revision og kendskab til revisionskrav
Sagsbehandling, herunder:
- Retlige rammer for sagsbehandling
- Sagsbehandlingens tilrettelæggelse, udførelse og opfølgning
- Administrative systemer, økonomisystemer og lignende
- Etik og god forvaltningsskik i sagsbehandling
Øvrige opgaver
Roller/relationer:
Relationer i organisationer
Social kapital
Relationel koordinering
Koordineringsfunktion
Samarbejde på skolen/i dagtilbuddet og med forvaltningerne
Samarbejde i teams og netværk
Hvad er det gode teamsamarbejde? Hvordan etablerer man det gode teamsamarbejde?
Selvledelse
Kommunikation og formidling
Service og kvalitet i samarbejdet. Hvordan sikrer man og samarbejder man om god kvalitet?
Mål-, effekt- og kvalitetssikring
Tendenser i tiden:
It og digitalisering
Samskabelse
Innovation
Branding
RPA - Robotic Process Automation
Læringsmål og udbytte
De studerende skal
- opnå viden om de administrative opgaver på skolen/administrative fællesskaber i en decentral organisation med central styring
- opnå viden om skolens/administrative fællesskabers interne og eksterne administrative opgaver i relation til børn, elever, forældre og personale
- forstå målene og rammerne for folkeskolens/dagtilbuddets virke
- forstå betydningen af god forvaltningsskik
- forstå relationernes betydning for en attraktiv arbejdsplads
- opnå viden om grundlæggende teorier om: roller og relationer, kommunikation og formidling og organisationernes udvikling over tid og kunne anvende denne viden i praksis.
De studerende skal
- få forudsætninger for at udføre de administrative opgaver på skolen/i dagtilbuddet i et samspil med skolens/dagtilbuddets interessenter
- kunne finde relevante love og arbejde metodisk og systematisk med dem, således at de kan anvende dem på konkrete problemstillinger under hensyntagen til god forvaltningsskik
- kunne deltage aktivt og kompetent i arbejdet med kvalitetssikring af skolens/dagtilbuddets opgaveløsning
- kunne sætte deres viden, kompetencer, dem selv og deres rolle i spil
- kunne sætte sig ind i og anvende de digitale redskaber, der til enhver tid er til rådighed.
De studerende skal
- i samarbejde med ledelse og kolleger blive i stand til gennem analyse og prioritering at arbejde systematisk i den daglige administration og kunne udvikle egen praksis under hensyntagen til den til enhver tid gældende kontekst
- kunne være aktive medspillere i forbindelse med nye tendenser/ny udvikling på området og kunne bidrage til arbejdspladsens/organisationens opgaveløsning og udvikling
- kunne håndtere forandrings- og udviklingsorienterede opgaver og situationer
- kunne vurdere betydningen af kvalitet og service i samarbejdet med skolens brugere
- blive i stand til at analysere og vurdere, hvilke love og bestemmelser der er relevante i forhold til konkrete opgaver.
10 undervisningsgange der som hovedregel ligger en gang om ugen i tidsrummet 08.30 - 14.45
Modulet er på akademiniveau og kan indgå som en del af Kommunomuddannelsen
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i en synopsis.