NYHED
Vi er blevet til Komponent – Kommunernes Udviklingscenter
Læs mere om Komponent her

Fremtidens politikerbetjening: Mere end løse drøftelser

”Jeg har talt med de kollegaer, der også var afsted på forløbet Fremtidens politikerbetjening, og vi har aftalt at mødes og have en dialog om, hvordan vi helt konkret kan bringe det i anvendelse i Kerteminde Kommune. Lige nu er vores drøftelser lidt løse, men snart kan vi sige: “Hov, det hørte jeg noget om ved COK!”

Sådan siger direktionskonsulent, Christina Kjærgaard, om hendes fremtidige møder med kollegaerne i Kerteminde Kommune. Christina Kjærgaard har lige grundmodulet på COKs forløb Fremtidens politikerbetjening, og er nu taget hjem med en bedre forståelse for det, der bliver sat i gang gennem den politiske dagsorden:

”Jeg synes, at jeg har fået en forståelse for det, der bliver sat i spil lige nu. Der var rigtig mange spændende oplæg på kurset, også selvom det var overordnet. Men sådan havde jeg også forstået, at det skulle være, så jeg fik rigtig meget ud af det. Det er fedt, at man nu har noget med i rygsækken, så man kan sige: “Det har jeg hørt om før, for det talte vi om på COKs kursusforløb,” udtaler Christina Kjærgaard og fortsætter:

”Jeg fik en generel forståelse for, hvorfor det er, vi står i den situation, vi gør nu. Oplæggene lagde også op til, at der kom nogle gode drøftelser undervejs, hvor vi fik talt med folk fra andre kommuner på kryds og tværs. Så lærer man lidt af hinanden, og det er rigtig fedt, at det bliver gjort muligt,” siger direktionskonsulenten.

Hvad er min rolle i det her?

For at kunne yde god politisk betjening skal du som medarbejder have kendskab til de politiske arbejdsprocesser og -vilkår samtidig med, at du skal forstå din egen rolle som embedsmand i samarbejdet mellem administration og politikere.

Christina Kjærgaard havde inden kurset tænkt over, hvordan hun får – og har – politisk forståelse. På kurset drøftede deltagerne særligt deres egen position og rolle i forhold til politikerne og deres arbejde. Til diskussionen omkring deltagernes rolle siger chefkonsulent i COK, Thomas Nymann Nielsen, som er en af udviklerne bag Fremtidens politikerbetjening:

”Jeg plejer altid at sige til deltagerne, at de er en slags tjenere i det her. Deres rolle er at være hjælpere for politikerne, for de er ansat af dem, og det indebærer, at de yder god service, og at de er ydmyge overfor den rolle, de har,” siger Thomas Nymann Nielsen.

For Christina Kjærgaard var det ikke kun den politiske forståelse og hendes egen rolle, hun ville have mere viden om. Også dilemmaer omkring hendes adfærd på de sociale medier som medarbejder for politikerne, var noget af det, som Christina Kjærgaard havde overvejet inden kurset:

”Helt konkret tog jeg ret meget med hjem i forhold til det med at være på de sociale medier. Altså om man kan tillade sig at være venner med politikerne eller følge dem. Det bed jeg særligt mærke i under vores drøftelser, for det var også noget af det, der fyldte meget hjemmefra; det her med hvordan man får politisk tæft, og hvordan man har det. Det gik jeg helt konkret hjem og handlede på efter kurset. Jeg var lidt usikker på, hvor grænsen går mellem det formelle og det uformelle, når man som embedsmand vil følge diverse politikere på de sociale medier. For det kan også godt blive set som om, at man er partipolitisk, hvis man ikke følger alle. Så jeg har ikke været inde og følge nogen, men det gør jeg nu,” siger Christina Kjærgaard.

Politisk betjening består af grundmodulet Politisk forståelse og specialmodulet Politisk formidling og dialog. Forløbet er udviklet i samarbejde med Aalborg, Kolding og Københavns Kommune.

Klik her for at få mere information om modulerne på Politikerakademiet.

 

Vil du vide mere?