NYHED
Vi er blevet til Komponent – Kommunernes Udviklingscenter
Læs mere om Komponent her

ICS-metodekurset - introduktion for rådgivere

Kurset er designet efter et systematisk sagsforløb.

Temaer er:
• Den indledende vurdering, det indledende møde og inddragelse af barnet, den unge og familien fra forløbets start
• Det teoretiske fundament i ICS bl.a. udviklingspsykologi, affektregulering, mentalisering og resiliensprocesser
• Faglig udredning både som en motivations- og samarbejdsproces og som et produkt i en børne- og ungesag, den røde tråd mellem bekymring og undersøgelse og opgaven med beskrivelse, analyse og vurdering
• Handleplaner som omfatter få, prioriterede mål og sammenhængen mellem mål og indsats
• Samtidig opfølgning med løbende opmærksomhed på virkning af indsatser på barnets eller den unges trivsel og udvikling.

Igennem hele kurset arbejder vi med pejlemærker for kvalitet i sagsbehandlingen og ICS-redskaber, både ICS-trekanten, ICS-håndbogen og de aldersopdelte fokusområder, tragten med vejledning samt ICS-magneterne.

I undervisningen sættes dine egne praksiserfaringer med ICS i spil, der bliver mulighed for at reflektere og sparre med deltagere fra andre kommuner, træne nye praksisisser og drøfte hvad du tager med dig tilbage på arbejdspladsen.

Der er tre undervisningsdage med undervisning fra kl. 9.00-15.30. Første og anden dagen ligger sammen og bliver efterfulgt af en periode på tre-fire uger med prøvehandlinger i egen praksis og en opfølgende tredjedag.

Deltagers udbytte
Når du er færdig med kurset har du fået:
• Erfaring med omsætning af ICS i praksis på myndighedsområdet, også med de typiske udfordringer og faldgruber
• Ny eller genopfrisket viden om ICS inklusiv om metodens teoretiske fundament
• Forståelse af hvordan pejlemærkerne for kvalitet i sagsbehandlingen og ICS-redskaberne kan understøtte systematisk sagsarbejde af høj kvalitet baseret på ICS.
Kurset afholdes af Københavns Professionshøjskole og VIA University College for Social- og Boligstyrelsen. Kurset indgår i Social- og Boligstyrelsens Børnekatalog – et kursustilbud målrettet kommunale sagsbehandlere og deres samarbejdspartnere på det udsatte børne- og ungeområde. Børnekataloget administreres af Komponent – kommunernes udviklingscenter.

Undervisere
Foreslår at dette rette til efter det konkrete kursus i begyndelsen hvis muligt, dvs. vi skriver underviserne på det konkrete kursus på og sletter de øvrige. Fra efteråret 2023 kommer Katrin og Lotte ikke til at undervise på dette kursus, men de lægger ud ??

Katrin Leicht Schnohr, lektor på Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse, socialfaglig underviser, udviklingsmedarbejder, supervisor og elæringsspecialist på børn- og ungeområdet. Tidligere socialrådgiver, socialfaglig koordinator og konsulent i børn- og familieafdelinger på myndighedsområdet. Særlig viden om ICS og systematisk sagsarbejde, inddragelse, socialfaglig analyse, børnehandicapområdet og skriftlighed i socialt arbejde.

Lotte Andersen, lektor på Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse, socialfaglig underviser på børn og ungeområdet, forsknings- og udviklingsmedarbejder og podcastvært på Velfærdsprofeten. Tidligere socialrådgiver i børn- og familieafdelinger på myndighedsområdet. Særlig viden om ICS og systematisk sagsarbejde, teori og begreber i socialt arbejde, børnehandicapområdet, socialfaglig analyse og skriftlighed i socialt arbejde.

Malene Kaa Rosted, lektor på socialrådgiveruddannelserne på Københavns Professionshøjskole, socialfaglig underviser, forsknings- og udviklingsmedarbejder og supervisor på børne- og ungeområdet. Tidligere socialrådgiver i børne- og familieafdelinger og specialkonsulent i Børns vilkår. Særlig viden om ICS, børnesamtaler, inddragelse, tværprofessionelt samarbejde og facilitering.

Rikke Klestrup, adjunkt på socialrådgiveruddannelserne på Københavns Professionshøjskole, socialfaglig underviser på børn- og ungeområdet. Tidligere socialrådgiver, lærer og konsulent på børn- og ungeområdet. Særlig viden om ICS, helhedsorienteret arbejde med børn og unge både fra et myndigheds- og udførerperspektiv, tværprofessionelt samarbejde og implementering.

Maria Bülow, lektor på Efter- og videreuddannelsen på professionshøjskolen VIA University College, socialfaglig underviser og forsknings- og udviklingsmedarbejder på børn- og ungeområdet. Tidligere socialrådgiver i børn- og familieafdelinger på myndighedsområdet. Særlig viden om ICS, inddragelse, samtaler med børn og unge, børn og unge med funktionsnedsættelser og socialt arbejdes organisering.

Mai-Britt Beck Nielsen, lektor på socialrådgiveruddannelsen på professionshøjskolen VIA, socialfaglig underviser og forsknings- og udviklingsmedarbejder på børn- og ungeområdet. Tidligere socialrådgiver og pædagog, netværksmedarbejder og faglig koordinator inden for børne- og ungeområdet. Særlig viden om ICS, helhedsorienteret arbejde med børn og unge både fra et myndigheds- og udførerperspektiv, børn og unge med funktionsnedsættelser, tværprofessionelt samarbejde og socialt arbejdes organisering.

Hanne Mortensen, ekstern socialfaglig og ledelsesfaglig underviser på Københavns Professionshøjskole og VIA University College, selvstændig konsulent og supervisor. Tidligere socialformidler og leder i børne- og familieafdelinger og mange års erfaring som selvstændig på det sociale område. Særlig viden om ICS, helhedsorienteret arbejde med børn og unge både fra et myndigheds- og udførerperspektiv, systematisk sagsarbejde, børnehandicapområdet og ledelse, organisering og implementering.

Undervisere/ Oplægsholdere

Foreslår at dette rette til efter det konkrete kursus i begyndelsen hvis muligt, dvs. vi skriver underviserne på det konkrete kursus på og sletter de øvrige. Fra efteråret 2023 kommer Katrin og Lotte ikke til at undervise på dette kursus, men de lægger ud ??

Katrin Leicht Schnohr, lektor på Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse, socialfaglig underviser, udviklingsmedarbejder, supervisor og elæringsspecialist på børn- og ungeområdet. Tidligere socialrådgiver, socialfaglig koordinator og konsulent i børn- og familieafdelinger på myndighedsområdet. Særlig viden om ICS og systematisk sagsarbejde, inddragelse, socialfaglig analyse, børnehandicapområdet og skriftlighed i socialt arbejde.

Lotte Andersen,?lektor på Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse, socialfaglig underviser på børn og ungeområdet, forsknings- og udviklingsmedarbejder og podcastvært på Velfærdsprofeten. Tidligere socialrådgiver i børn- og familieafdelinger på myndighedsområdet. Særlig viden om ICS og systematisk sagsarbejde, teori og begreber i socialt arbejde, børnehandicapområdet, socialfaglig analyse og skriftlighed i socialt arbejde.

Malene Kaa Rosted, lektor på socialrådgiveruddannelserne på Københavns Professionshøjskole, socialfaglig underviser, forsknings- og udviklingsmedarbejder og supervisor på børne- og ungeområdet. Tidligere socialrådgiver i børne- og familieafdelinger og specialkonsulent i Børns vilkår. Særlig viden om ICS, børnesamtaler, inddragelse, tværprofessionelt samarbejde og facilitering.

Rikke Klestrup, adjunkt på socialrådgiveruddannelserne på Københavns Professionshøjskole, socialfaglig underviser på børn- og ungeområdet. Tidligere socialrådgiver, lærer og konsulent på børn- og ungeområdet. Særlig viden om ICS, helhedsorienteret arbejde med børn og unge både fra et myndigheds- og udførerperspektiv, tværprofessionelt samarbejde og implementering.

Maria Bülow, lektor på Efter- og videreuddannelsen på professionshøjskolen VIA University College, socialfaglig underviser og forsknings- og udviklingsmedarbejder på børn- og ungeområdet. Tidligere socialrådgiver i børn- og familieafdelinger på myndighedsområdet. Særlig viden om ICS, inddragelse, samtaler med børn og unge, børn og unge med funktionsnedsættelser og socialt arbejdes organisering.

Mai-Britt Beck Nielsen, lektor på socialrådgiveruddannelsen på professionshøjskolen VIA, socialfaglig underviser og forsknings- og udviklingsmedarbejder på børn- og ungeområdet. Tidligere socialrådgiver og pædagog, netværksmedarbejder og faglig koordinator inden for børne- og ungeområdet. Særlig viden om ICS, helhedsorienteret arbejde med børn og unge både fra et myndigheds- og udførerperspektiv, børn og unge med funktionsnedsættelser, tværprofessionelt samarbejde og socialt arbejdes organisering.

Hanne Mortensen, ekstern socialfaglig og ledelsesfaglig underviser på Københavns Professionshøjskole og VIA University College, selvstændig konsulent og supervisor. Tidligere socialformidler og leder i børne- og familieafdelinger og mange års erfaring som selvstændig på det sociale område. Særlig viden om ICS, helhedsorienteret arbejde med børn og unge både fra et myndigheds- og udførerperspektiv, systematisk sagsarbejde, børnehandicapområdet og ledelse, organisering og implementering.
?

Målgruppe

Nyuddannede eller nyansatte socialrådgivere, socialformidlere eller lignende i kommunale børne- og familieafdelinger, som bruger ICS.

Forløb tilpasset arbejdspladsen
Gem som favorit

Vil du vide mere?

Kontakt os i dag