Personlig planlægning i kommunen
- Kursus
- Kommunikation og planlægning
På kurset får du tid til at reflektere, og får sat dine arbejdsmetoder på prøve. Du får skubbet og ændret dine vaner til en smartere/mere konstruktiv/bedre måde at planlægge på.
Via læringsgrupper og det fortrolige rum opnår du stor sparring/vidensdeling, så du får din personlige planlægning til nye højder.
Hjemmeopgaven giver dig mulighed for at arbejde med at implementere de nye ideer og den viden, du har fået fra dag ét, og giver dig mulighed for direkte at ændre din personlige planlægning. Selv små ændringer giver en mærkbar effekt.
Du vil opleve, at du ikke er alene med dine udfordringer, og at du med små skridt kan ændre udfordringerne til handleplaner.
På kurset får du idéer og metoder til selvorganisering og selvledelse, herunder viden om og motivation for at arbejde med:
- Hvordan du arbejder sammen med din hjerne - i stedet for at drille den
- At prioritere og planlægge, så du når dine vigtigste mål
- Effektivitet i dagligdagen
- Dine muligheder for at påvirke din arbejdssituation
- Hvordan du kan sige til og fra overfor opgaver og omgivelser
- Hvordan du administrerer dine opgaver, e-mails og aftaler.
- Mere viden om fordele, ulemper og dilemmaer ved selvledelse
- Fokuspunkter til udvikling af selvledelse
- Indsigt i de nødvendige kompetencer hos ledere og medarbejdere
- Inspiration til at tænke og handle på nye måder i samarbejdet
- Sparring, metoder og værktøjer til øget værdiskabelse
Indhold
- Hvorfor orden og struktur – og hvordan?
- Planlægning
- Prioritering – haster og/eller vigtigt?
- Hvad kan du selv bestemme – og hvad er rammen for dit arbejde?
- Hvordan arbejder du effektivt?
- Tidsrøvere, overspringshandlinger og andre forstyrrelser.
- Selvledelse - krav og forventninger til den kommunale organisation, ledere og medarbejdere
- Fordele, ulemper og dilemmaer ved selvledelse
- Selvstyring og selvmotivering
- Feedback
Det er desuden målet, at der etableres et netværk, så deltagerne fremover kan bruge hinanden som sparringspartnere i forhold til håndtering af konkrete problemstillinger.
Oplæg og fælles drøftelse af konkrete eksempler fra jeres hverdag.
På kurset lægges vægt på, hvordan du får skabt en ramme for selvledelse og selvorganisering i egen kontekst - her indgår redskaber som prioriteringsmatrix, mindfuldness, flow, netværk, vidensdeling etc. Dette kursus er til dig, der har travlt, og som vil undgå at miste arbejdsglæden og udvikle stress. Voldsom travlhed og hektiske arbejdsdage er hverdagskost for mange, men du kan gøre noget ved de voksende bunker og de hyppige afbrydelser.
Mette S. Jakobsen er stifter og ejer af virksomheden Sundhed-Ledelse.dk, der beskæftiger sig med strategi, ledelse og innovative forandringsprocesser i offentligt regi. Hun er en særdeles erfaren underviser og formidler med stærke kernekompetencer i relationer mellem mennesker.
Kurset henvender sig både til kommunalt ansatte administrative medarbejdere, specialister, fagprofessionelle og vidensmedarbejdere, der forventes at arbejde selvorganiserede og selvledende.