NYHED
Vi er blevet til Komponent – Kommunernes Udviklingscenter
Læs mere om Komponent her

Kursus i bæredygtigt byggeri og renovering

Kommunerne har via deres klimaplaner forpligtet sig til at bidrage til at reducere deres CO2-udledning. Bygninger, broer og veje står for ca. 30 pct. af Danmarks CO2-udledning. Få viden om, hvordan bæ

Kommunerne har via deres klimaplaner forpligtet sig til at bidrage til at reducere deres CO2-udledning. Bygninger, broer og veje står for ca. 30 pct. af Danmarks CO2-udledning. Få viden om, hvordan bæredygtighed kan integreres i alle faser af det kommunale byggeri og konkrete værktøjer til at fremme og kommunikere det bæredygtige byggeri.

Landets kommuner har i flere år haft fokus på energioptimering og reduktion. Nu er tiden kommet til byggeriet – både vedligehold, renovering og nybyggeri. Hvordan stiller du krav til bæredygtighed i udbud, processer og valg af materialer? Hvordan dokumentere og kommunikere du om det bæredygtige byggeri? Og hvordan sikrer du, at du arbejder med ”bæredygtighed” i overensstemmelse med internationale, nationale, kommunale og branchespecifikke krav og forståelser? Det kan du lære på dette kursus!
Kursets indhold
Kurset løber over tre dage og består af både oplæg, dialog og case-arbejde, hvor du kan arbejde med en konkret opgave. Kurset er praksisnært. Det vil sige, at vi arbejder med muligheder, løsninger og krav i alt fra planlægning til opførsel og dokumentation.
Dag 1 - Bæredygtigt byggeri, hvad betyder det i praksis?

Vi skaber en fælles forståelse for miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed
Vi ser hvordan andre har arbejdet med sociale indsatser, vi får biobaserede materialer i hænderne og diskuterer potentialer og risici ved genbrug og genanvendelse af materialer. Vi definerer konkrete tiltag for bæredygtighed.

Dag 2 - Bæredygtighed i byggeriets processer og værktøjer

Vi arbejder med, hvordan konkrete bæredygtighedstiltag integreres i byggeriets processer og værktøjer. Vi ser på behovet for bæredygtighedskompetencer i projekterne, og hvordan det spiller sammen med byggeriets roller og organisering.

Dag 3 - Dokumentation og kommunikation af bæredygtigt byggeri

Vi ser på kommunale, nationale og EU’ krav til bæredygtighed i byggeriet og undersøger, hvad det stiller af dokumentationskrav og krav til den kommunale bygherre.
Det lærer du
På kurset får du både ny viden og konkrete værktøjer og metoder, du kan bringe i spil dagen efter kurset er slut. Efter kurset kan du således:
• Integrere bæredygtighed i alle faser af det kommunale byggeri.
• Navigere i komplekse krav til bæredygtighed, både på kommunalt, nationalt og EU-niveau
• Håndtere bæredygtighedskrav – til byggeriet og dig som projektleder
• Fremme miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed i dine byggeprojekter.
• Dokumentere bæredygtighedstiltag og valg i byggeriet
• Kommunikere bæredygtighed i byggeriet uden at greenwashe
På kurset får du mulighed for at arbejde med din egen bæredygtighedscase og god mulighed for sparring og vidensdeling med andre kommunale projektledere

Undervisere/ Oplægsholdere

Anne Møller Lagerberg, tidligere afdelingsleder i miljø og teknik i Århus Kommune, i dag selvstændig rådgiver med fokus på det bæredygtige byggeri (link ti LI profil og CV))
Bo Christian Lagerberg, ekspert i bæredygtighedsrådgivning og er specialiseret i bygherre- og investorrådgivning (link til LI profil og CV)

Målgruppe

Kurset henvender sig til kommunale projektledere, der ønsker at styrke deres kompetencer inden for bæredygtigt byggeri og forberede sig på fremtidens krav og udfordringer

Kursusdatoer
  • Middelfart
    4. november kl. 8.45 - 6. november 2025 kl. 14.45
Når du vælger startdato og sted opdateres pris, informationer og tilmeldingslink automatisk.
Datoer
Middelfart
4. november kl. 8.45 - 6. november 2025 kl. 14.45
Pris: 11.975 kr.
Tilmeldingsfrist22.09.2025. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Gem som favorit

Program

Dag 1
  • Dag 1: Drivere for bæredygtigt byggeri og klimapåvirkning fra byggeriet
  • 08:45
    Kaffe/te med brød
  • 09:15
    Lektion 1.1: Drivere for bæredygtigt byggeri
    - Velkommen og præsentation
    - Diskussion om hvilke drivere, den enkelte tager med fra sit selvstudie ift. sin hverdag. (gennemføres som snak i grupper, hvis der er mange deltagere og med fælles opsamling).
    - Hvilke støttemuligheder er der accelleratorfonden, div. Realdania puljer
  • 10:30
    Lektion 1.2: Lovkrav til byggeriets klimapåvirkning og LCA som beslutningsværktøj
    - Introduktion til bygningers LCA beregning og lovkrav
    - Introduktion til KLs LCA værktøjer
    - Hvad medregnes ikke i en LCA beregning?
    - Hvad er en EPD? Og hvordan kan man bruge EPD’er?
    - Hvordan kan LCA anvendes som beslutningsværktøj?
    - Hvordan indgår biodiversitet?
    - Eksempler på puljer, hvor man kan søge finansiering?
  • 12:00
    Frokost
  • 12:45
    Lektion 1.3: Klimapåvirkningen fra nyt byggeri
    - Introduktion til eksempler på LCA beregninger for forskellige bygningstyper – hvor er hot-spots og sweetspots?
    - Hvor er de væsentligste klimapåvirkninger fra nyt byggeri? Hvordan understøtter lokalplanlægningen reduktion af klimapåvirkning?
    - Hvordan indgår genbrugte og genanvendte materialer i en LCA beregning?

    Diskussion i grupper:
    - Hvordan påvirker lokalplansprocesser klimapåvirkningen fra nyt byggeri? Og hvordan kan vi som Kommuner påvirke klimapåvirkningen fra byggeriet?
  • 14:00
    Lektion 1.4: LCA ved renovering og transformation af eksisterende byggeri
    - Hvordan kan man regne LCA på en eksisterende bygning, der renoveres eller transformeres til en anden anvendelse?
    - Hvor går grænsen mellem transformation og nyt byggeri?
    - Hvor er de væsentligste klimapåvirkninger fra eksisterende byggeri?
  • 15:00
    Lektion 1.5: Gruppearbejde - Lær at navigere i de nye klimakrav
    Øvelse:
    - identificer de væsentligste fokusområder for klimapåvirkningen i din egen case eller i en case, som vi stiller til rådighed.
    - tag stilling til, hvordan du vil bruge LCA beregninger til at understøtte din beslutningsproces
    - Præsentation og drøftelse af overvejelser
Dag 2
  • Dag 2: Renovering, transformation og selektiv nedtagning
  • 08:30
    Lektion 2.1: Selektiv nedrivning
    - Hvad står der i lovteksten?
    - Hvad betyder det for byggeriets processer og hvilke typer af udgifter er forbundet med selektiv nedrivning?
    - Hvordan understøtter selektiv nedrivning en bæredygtig dagsorden? Og hvor understøtter lovkravet ikke en bæredygtig dagsorden
  • 09:15
    Lektion 2.2: Ressourcestrategier
    - Hvad er definitionen for hhv. renovering og transformation?
    - Risici ved renovering – er den øget?
    - Hvad er et ressourcehierarki?
    - Hvad er en ressourcescreening og en ressourcekortlægning? Og hvordan informerer resultatet af disse en ressourcestrategi på projekter?
    - Kan man arbejde med ressourcestrategier på nyt byggeri?
    - Eksempler på puljer, hvor man kan søge finansiering?
  • 10:30
    Lektion 2.3: Krav til projektets parter
    - Hvilke krav skal stilles i forbindelse med en nedtagning jf. lovgivning om selektiv nedrivning?
    - Hvilke øvrige krav er relevante at stille hvornår i processen?
    - Hvordan kan man arbejde med materiale- og bygningspas?
  • 12:00
    Frokost
  • 12:45
    Lektion 2.4 – Øvelse (evt. i grupper)
    Foretag en ressourcescreening af det rum, som du sidder i (vi laver en liste med punkter der skal tages stilling til).

    Hvilke materialer er vigtige at holde i kredsløb og hvordan vil du sikre deres værdi?
  • 14:00
    Lektion 2.5: Markedspladsen for genbrugte eller genanvendte materialer
    - Hvad er forskellen på genbrugte eller genanvendte materialer (med afsæt i ressourcehierarkiet – vi genbesøger).
    - Hvilke markedspladser og leverandører findes der for genbrugte og genanvendte byggematerialer?
    - Tre klinger for genbrugsmaterialer - on-site, near site / district og regionalt
    - Lavrisiko vs. højrisiko anvendelse af genbrugte eller genanvendte byggematerialer (eksempler fra praksis)
  • 15:00
    Lektion 2.6: Gruppearbejde
    Øvelse:
    - Identificer de væsentligste potentialer for genbrug og genanvendelse i din egen case eller i en case som vi stiller til rådighed
    - Identificer de relevante klinger ift. genbrug og potentielle samarbejdspartnere, der enten kan aftale eller levere genbrugte materialer til din case.
    - Præsentation og drøftelse af overvejelser
Dag 3
  • 08:30
    Lektion 3.1: Introduktion til lovkrav for miljøfarlige og sundhedsskadelige stoffer
    - Hvad står der i bygningsreglementet?
    - Hvad kræver EU? EU Tax. Forordningen for bæredygtige finansieringer + CSRDDD andet?
    - Andre relevante krav (f.eks. arbejdsmiljølovgivning)
    - Hvad er sammenhængen mellem EU's lovgivning og de planetære grænser?
    - Eksempler på puljer, hvor man kan søge finansiering?
  • 09:15
    Lektion 3.2 Håndtering af krav til miljøfarlige og sundhedsskadelige stoffer i byggeriet
    - Hvordan kan byggebranchen efterleve krav til miljøfarlige og sundhedsskadelige stoffer?
    • Hvor er de vigtigste indsatsområder ift. fremstillingsfasen, byggefasen, driftsfasen og nedtagningsfasen?
    • Hvordan stiller vi krav? Hvornår stiller vi krav Og hvordan får vi sikret efterlevelse af kravene?
  • 10:30
    Lektion 3.3: Øvelse
    - Med afsæt din egen case eller en case som vi stiller til rådighed – læg en plan for hvordan du vil arbejde med forebyggelse af miljøfarlige og sundhedsskadelige stoffer.
    • Hvilke stofgrupper har du fokus på?
    • Hvordan vil du sikre, at de ikke indarbejdes i projektet?
  • 12:00
    Frokost
  • 12:45
    Lektion 3.4: Resiliens
    - Hvad er en resilient bygning? Og hvorfor er det vigtigt at sikre resiliens (risici og forsikring)?
    - Hvilke krav er der til bygningers resiliens (EU Tax mv.)? Og er der andre økonomiske drivere for at sikre bygningers resiliens?
    - Hvordan gennemføres en screening for bygningers resiliens? Og hvilke kvalitetsniveauer findes der? Hvad er forskellen på en resiliens-screening og en resiliens-strategi?
    - Hvordan følger man op på sin screening/strategi og dokumenterer efterlevelse?
    - Eksempler på puljer, hvor man kan søge finansiering?
  • 14:00
    Lektion 3.4: Øvelse
    Med afsæt i en case som vi stiller til rådighed:
    - Du har modtaget en resiliens screening fra din rådgiver – hvad lægger du mærke til i screeningen? Og hvordan vil du bruge resultatet af screeningen i din beslutningsproces.
  • 14:30
    Opsamling, evaluering og tak for denne gang

Vil du vide mere?

Kontakt os i dag