Let at se muligheder ved digitalisering og borgerkommunikation

Det er forandringer, som fylder mest hos de administrative medarbejdere i kommunerne. Og selvom de udtrykker bekymring om forandringernes betydning for medarbejdernes trivsel og muligheden for at yde en god service, er de fortrøstningsfulde når det kommer til digitalisering og borgerkommunikation. Det viser en analyse af afgangsprojekter på Kommunomuddannelsen i sommeren 2014. 
Digitalisering og borgerkommunikation er nummer tre på listen over de fem mest centrale emner i de studerendes afgangsprojekter. Og selvom de studerende er nervøse for, at det øgede fokus på digitale kommunikationsværktøjer kan betyde, at de ikke kan yde en ordentlig service, står muligheder og effektiviseringsperspektiver generelt klarere, når forandringsprocesserne handler om digitalisering. 

LÆS OGSÅ: Forandring fylder mest hos Kommunom-dimittender >>
 
De studerende oplever generelt, at medarbejderne i organisationen er rustet til at varetage digitaliseringen, og at den interne kommunikation omkring digitalisering fungerer fint. 
 
Dog udtrykker de bekymring for de ældre borgeres mulighed for at forstår og navigere i den digitale kommunikation. Som borger kan de opleves som et ufordelagtigt fald i serviceniveauet, og de studerende sætter spørgsmålstegn ved, om det er effektiviseringen værk. De studerende anbefaler, at digitaliseringen af borgerkommunikation bør kombineres med muligheden for telefonisk kontakt, så særligt de ældre borgere ikke oplever et fald i serviceniveauet. 
 
 
Medarbejderne sidder inde med et meget stort kendskab til borgerne og deres reelle behov. Det er vigtigt, at der ikke er for langt fra ambitioner og målsætninger til medarbejdernes faktiske hverdag, og derfor er det oplagt at tage deres erfaringer med, når man designer nye services og arbejdsgange. Det er en ekspertviden, du kun kan have, når du sidder med udfordringerne til hverdag, siger Marna Thyman, uddannelsesleder på Kommunomuddannelsen i COK – Center for Offentlig Kompetenceudvikling. 
 
Foruden digitalisering og borgerkommunikation, er medarbejderinddragelse, trivsel og krav og forventninger til effektivisering og service med på top fem over temaer, der optager de studerende på Kommunomuddannelsen. Det vigtigste tema er forandringer, som er det overordnede tema for langt størstedelen af afgangsprojekterne. 
 

Sådan har vi gjort

Analysen er baseret på en gennemgang af 30 ud af ca. 40 afgangsprojekter fra Kommunomuddannelsen i Herlev, skrevet i sommeren 2014. Vi har gennemlæst problemfelt, problemformulering, konklusion og perspektivering og udvalgt centrale begreber, som efterfølgende er blevet analyseret via Wordle.