NYHED
Vi er blevet til Komponent – Kommunernes Udviklingscenter
Læs mere om Komponent her

Metodekursus om ICS - erfarne brugere

Kender du til ICS fra arbejdet i en børne- og familieafdeling men har ønske om større faglig dybde? Dette kursus kan ses som ICS-metodekurset version 2.0. Der er fokus på omsætning af udvalgte faglige elementer; Det teoretiske grundlag i ICS, brug af tragtning, socialfaglig analyse med inddragelse af barnet eller den unge og familien samt møder med samarbejdspartnere.
Kort rammesætning og kursets indhold??
Kurset er tilrettelagt som faglige nedslag i centrale dele af sagsforløbet.

Temaer på kurset er:
• Det teoretiske fundament for ICS, som er multiteoretisk med afsæt i et bio-psyko-socialt perspektiv. Kernebegreber er risiko- og beskyttelsesfaktorer og resiliensprocesser
• Løbende og systematisk tragtning ved brug af tragtmodellen som en vej til at holde fokus og skabe en rød tråd i en børne- og ungesag. Vi arbejder med tragtmodellens tre faser - bekymring, hypotesedannelse og tragtning - og hvordan gode hypoteser kan opstilles
• Socialfaglig analyse gennem et helt sagsforløb via delanalyser og opdeling i beskrivelse, analyse og vurdering. Inddragelse af børn, unge og forældre i analysen. ICS-trekantens tre sider i den samlede analyse - mønstre, sammenhænge og afhængigheder
• ICS i samspil med samarbejdspartnere, både professionelle og familie og netværk og fra civilsamfund. Samarbejde om statusudtalelser og handleplaner med afsæt i ICS-skabeloner. Samarbejdsrelationer og snitflader. Mødefacilitering med ICS og ICS-redskaber på møder med familie, netværk og samarbejdspartnere.

Vi har gennem hele kurset fokus på ICS-redskaber og implementering i praksis. Der vil være underviseroplæg, dialog og refleksion, praksisøvelser med udgangspunkt i egne cases og workshops i undervisningen.

Der er tre undervisningsdage med undervisning fra kl. 9.00-15.30. På de regionale kurser ligger første og anden dag samlet. Mellem kursusdagene arbejder du med prøvehandlinger i din egen praksis.

Kurset udbydes både som regionalt kursus med deltagere fra forskellige kommuner og som lokalt eller Task Force kursus med deltagere fra samme arbejdsplads. På lokale og Task Force kurser indleder vi forløbet med et formøde. På de regionale kurser er der støtte i form af e-læring til dit samarbejde med ledelsen på arbejdspladsen og på de lokale og Task Force kurser er der tilbud om online sparring til ledelsen i faserne mellem kursusdagene. ?
.

Deltagers udbytte?
Når du er færdig med kurset har du fået:
• Uddybende viden om og erfaring med omsætning af det teoretiske grundlag i ICS, tragtmodellen i børne- og ungesagsforløb, socialfaglig analyse og mødefacilitering på ICS-møder og samarbejde med professionelle samarbejdspartnere samt familie og netværk
• Indledende erfaring med at implementere ICS og ideer til en fortsat implementering
?

Formøder mellem kursusleverandør og ledelsen i kommunen, hvis kurset holdes lokalt
Inden afholdelse af et metodekursus skal der afholdes et formøde mellem (kursusleverandørens navn) og ledelsen hos jer. Mødet er en forventningsafstemning om praktiske forhold som datoer og deltagere samt den indholdsmæssige målretning af kurset.

Kurset afholdes af Københavns Professionshøjskole og VIA University College for Social- og Boligstyrelsen. Kurset indgår i Social- og Boligstyrelsens Børnekatalog – et kursustilbud målrettet kommunale sagsbehandlere og deres samarbejdspartnere på det udsatte børne- og ungeområde. Børnekataloget administreres af Komponent – kommunernes udviklingscenter
Målgruppe??
Myndighedssagsbehandlere på børn og ungeområdet, som har et grundlæggende kendskab til og erfaring med ICS, men som ønsker styrkede kompetencer i omsætningen af ICS.
?
Undervisere
Foreslår at dette rette til efter det konkrete kursus i begyndelsen hvis muligt, dvs. vi skriver underviserne på det konkrete kursus på og sletter de øvrige.

Katrin Leicht Schnohr, lektor på Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse, socialfaglig underviser, udviklingsmedarbejder, supervisor og elæringsspecialist på børn- og ungeområdet. Tidligere socialrådgiver, socialfaglig koordinator og konsulent i børn- og familieafdelinger på myndighedsområdet. Særlig viden om ICS og systematisk sagsarbejde, inddragelse, socialfaglig analyse, børnehandicapområdet og skriftlighed i socialt arbejde.

Lotte Andersen,?lektor på Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse, socialfaglig underviser på børn og ungeområdet, forsknings- og udviklingsmedarbejder og podcastvært på Velfærdsprofeten. Tidligere socialrådgiver i børn- og familieafdelinger på myndighedsområdet. Særlig viden om ICS og systematisk sagsarbejde, teori og begreber i socialt arbejde, børnehandicapområdet, socialfaglig analyse og skriftlighed i socialt arbejde.

Malerne Kaa Rosted, lektor på socialrådgiveruddannelserne på Københavns Professionshøjskole, socialfaglig underviser, forsknings- og udviklingsmedarbejder og supervisor på børne- og ungeområdet. Tidligere socialrådgiver i børne- og familieafdelinger og specialkonsulent i Børns vilkår. Særlig viden om ICS, børnesamtaler og inddragelse, tværprofessionelt samarbejde og facilitering.

Birgit Koldsø, lektor på professionshøjskolen VIA, socialfaglig underviser og forsknings- og udviklingsmedarbejder på børn og ungeområdet. Tidligere socialrådgiver i børne- og familieafdelinger på myndighedsområdet og internationale erfaringer fra socialt arbejde. Særlig viden om ICS og systematisk sagsarbejde, resiliensprocesser, inddragelse og samtaler med børn, unge og familier, organisering og implementering.
?
Maria Bülow, lektor på Efter- og videreuddannelsen på professionshøjskolen VIA University College, socialfaglig underviser og forsknings- og udviklingsmedarbejder på børn- og ungeområdet. Tidligere socialrådgiver i børn- og familieafdelinger på myndighedsområdet. Særlig viden om ICS, inddragelse, samtaler med børn og unge, børn og unge med funktionsnedsættelser og socialt arbejdes organisering.

Mai-Britt Beck Nielsen, lektor på socialrådgiveruddannelsen på professionshøjskolen VIA, socialfaglig underviser og forsknings- og udviklingsmedarbejder på børn- og ungeområdet. Tidligere socialrådgiver og pædagog, netværksmedarbejder og faglig koordinator inden for børne- og ungeområdet. Særlig viden om ICS, helhedsorienteret arbejde med børn og unge både fra et myndigheds- og udførerperspektiv, børn og unge med funktionsnedsættelser, tværprofessionelt samarbejde og socialt arbejdes organisering.

Hanne Mortensen, ekstern socialfaglig og ledelsesfaglig underviser på Københavns Professionshøjskole og VIA University College, selvstændig konsulent og supervisor. Tidligere socialformidler og leder i børne- og familieafdelinger og mange års erfaring som selvstændig på det sociale område. Særlig viden om ICS, helhedsorienteret arbejde med børn og unge både fra et myndigheds- og udførerperspektiv, systematisk sagsarbejde, børnehandicapområdet og ledelse, organisering og implementering.
?

Målgruppe

Myndighedssagsbehandlere på børn og ungeområdet, som har et grundlæggende kendskab til og erfaring med ICS, men som ønsker styrkede kompetencer i omsætningen af ICS.

Forløb tilpasset arbejdspladsen
Gem som favorit

Vil du vide mere?

Kontakt os i dag