Professionelle bøder og bedre intranet
Ud over en generel helhedsforståelse af digitaliseringens nødvendighed og nye kompetencer i projektledelse fik de to sjællandske kommuner Holbæk og Tårnby også konkret udbytte, efter at de havde haft ansatte på modulet ”Digitalisering på din arbejdsplads” på COK. Berit Jensen, klagesagsbehandler i Parkeringsservice i Tårnby Kommune, kan opgøre sin gevinst ret præcist, nemlig en årlig nettogevinst på 153.000 kr., når en lille investering er tjent hjem i løbet af et par år. Hendes projekt på uddannelsen handlede om, at kommunens p-vagter skulle udstyres med en såkaldt Ticketman, en håndholdt terminal, som automatiserer væsentlige dele af processen med at tjekke parkeringslicenser, beregne overvågningstid, gemme fotodokumentation og udskrive bøder. - Tidligere foregik det meget manuelt. Det tager lang tid at skrive bøder i hånden, og hvis det regner, bliver de sjaskvåde, og nogle gange kunne jeg ikke engang selv læse, hvad p-vagerne havde skrevet. Systemet har været et stort plus, og det sender endda også automatisk billeder med til sagen, hvor vi tidligere skulle ind og hente dem på et kamera. Desuden er det jo også nærmest idiotarbejde at sidde og taste 30 bøder ind hver dag. Jeg er glad for at være sluppet for den opgave, fortæller Berit Jensen. Teknologien var kendt i forvejen og bliver brugt af andre kommuner, men en businesscase er ikke tidligere lavet for Tårnby. I dag kan p-vagterne udstede flere bøder på den samme tid, antallet af klagesager er blevet mindre, og hun forventer selv at få mere tid til nogle af de andre opgaver, som hun også er ansat til.
Stor besparelse med personaleintranet
I Holbæk Kommune lavede Maj-Britt Christoffersen, distriktssekretær i Dagtilbudsdistrikt Elverdam, et projekt om et personaleintranet, der viste sig at kunne spare mange timer af den tid, en pædagog bruger på at fjerne sig fra stuen for læse om aktiviteter i én bog eller beskeder fra forældrene i en anden eller for at kigge efter relevant post i postmappen. - Hvis alt det lå samlet på et intranet, som de har adgang til på stuen, så kunne de spare 80 procent af tiden på disse ting. Det løb op i mange timer, fortæller Maj-Britt Christoffersen. På kommunom-modulet lærte hun også om at håndtere modstand mod digitalisering fra nogle af de pædagoger, der ikke er så vant til at bruge computere. Den læring kan hun også bruge i sit næste projekt, der handler om de ledelsesmæssige udfordringer i forbindelse med et nyt forældreintranet, der nu bliver indført, og som i stor udstrækning overtager nogle af de funktioner, hun beskrev i projektet om personaleintranet. De to kursister mener begge,at de har fået stort udbytte af ”Digitalisering på din arbejdsplads” og en læring, som de kan bruge i mange sammenhænge. - Projektledelse udgør en stor del af modulet, og læringen herfra kan jeg bruge i mange sammenhænge – og gør det allerede næsten dagligt. Jeg har nærmest fået en projekttilgang til min dagligdag, siger Maj-Britt Christoffersen.