NYHED
Vi er blevet til Komponent – Kommunernes Udviklingscenter
Læs mere om Komponent her

Jo flere ledere, jo bedre arbejdsmiljø

Vi skal have flere offentlige ledere, og de skal uddannes bedre. Det er kommentaren fra to ledelseseksperter til en ny undersøgelse om psykisk arbejdsmiljø fra Akademikerne (AC), som er offentliggjort i Ugebrevet A4.

Ledetråden bringer i denne artikel en omtale af COKs uddannelse til ledere af dagtilbud på diplomniveau. Læs artiklen herunder.

I undersøgelsen siger 95 procent af de offentlige ledere, at det psykiske arbejdsmiljø er en vigtig del af deres ledelsesopgave.

Alligevel svarer under halvdelen (44 procent) ja til, at de i høj grad eller meget høj grad er klædt på til opgaven. Til Ugebrevet A4 kommer ledelsesprofessor ved Aarhus Universitet Lotte Bøgh Andersen med denne forklaring

Ledelsesspændet vokser i de her år, hvor hver leder får ansvar for flere medarbejdere. Det betyder, at lederne kommer mindre rundt til den enkelte medarbejder, og det forringer kvaliteten af det psykiske arbejdsmiljø.

Professoren mener, at kommuner og andre offentlige organisationer er nødt til at ansætte flere ledere, hvis trivslen skal forbedres. Stressekspert Thomas Milsted siger i samme artikel, at lederne ofte ikke har de rigtige rammer og vilkår for at udøve god ledelse:

For det første har vi offentlige ledere, som ikke burde være der. Og for det andet har vi en stor gruppe ledere, som ikke har mulighed for at udøve ordentlig ledelse, fordi de hele tiden bliver målt på resultater og ikke på deres evne til at skabe trivsel.

Kilde: Ugebrevet A4

Knyt tætte og stærke professionelle bånd

Lederen kan få mere selvkørende og tilfredse medarbejdere ved at sikre et godt professionelt samarbejde mellem faggrupper. Hvordan det bedst gøres, fortæller Væksthus for Ledelse i en ny overskuelig og inspirerende publikation: ’Relationel koordinering – ledelse af effektivt samarbejde’. Den kan downloades gratis på lederweb.dk/relationel.

Pjecen giver blandt andet disse tip til lederne:

  • Efterspørg relationelle kompetencer
  • Anerkend og beløn samarbejde
  • Styrk de tværgående koordinationsfunktioner
  • Tilrettelæg arbejdet ud fra kerneopgaven
  • Brug fælles systemer klogt
  • Skab fora, hvor arbejdet kan trives.

Kilde: lederweb.dk

Ny diplom målrettet mod ledere af dagtilbud

For første gang udbydes en diplomuddannelse målrettet mod ledere af dagtilbud. I dag stilles der nye krav til lederne om at samarbejde og arbejde på tværs samt have fokus på læring, pædagogik og netværk, og det tager den nye uddannelse højde for.

Center for Offentlig Kompetenceudvikling (COK) står bag den nye diplom, som kan tages i Aarhus og Herlev med start i marts eller september 2016. Hvis en kommune ønsker at løfte en større gruppe dagtilbudsledere på en gang, tilbyder COK at skræddersy et forløb. Med den nye diplom kan man nu tage en fuld lederuddannelse på diplomniveau særligt målrettet mod ledere i daginstitutioner. Diplomuddannelsen i ledelse af dagtilbud er baseret på Den Offentlige Lederuddannelse (DOL). Kilde: cok.dk/ledelseafdagtilbud