Kvalitet, patientsikkerhed og metode
- Uddannelse
- Obligatoriske moduler: Sundhedskommunom
Lær hvordan du arbejder med udvikling og fastholdelse af kvaliteten i den offentlige sektors serviceydelser
Her får du personlige og faglige kompetencer, så du kan arbejde med udvikling og vedligeholdelse af kvaliteten i den offentlige sektors serviceydelser. Du får kompetencer til at arbejde med patientsikkerhed, så du kan medvirke til at opbygge sikre arbejdsgange og systemer, der kan føre til markante forbedringer i sundhedsvæsenet.
Du får også udviklet din evne til at gennemføre en evidensbaseret analyse og beskrivelse i praksis, så du kan understøtte dit arbejde med kvalificerede analyser, beskrivelser og anbefalinger.
I Kvalitet: (40 %)
- Kvalitet i offentlige organisationer
- Kvalitet i sundhedsvæsenet
- Kvalitetsudviklingsprocessen
II Patientsikkerhed (25 %)
- Patientsikkerhed i det daglige arbejde
- Metoder til patientsikkerhedsarbejdet
III Samfundsvidenskabelig metode (35 %):
- Introduktion til relevante elementer i metode
- Konkrete elementer i samfundsvidenskabelig tilgang til opgaveskrivning.
Læringsmål og udbytte
De studerende skal
- have viden om sundhedslovgivningen i relation til kvalitet og patientsikkerhed
- have viden om og kunne gennemføre analyser, som kan bidrage til udviklingen af kvaliteten
- have kendskab til forskellige undersøgelsesmetoder og kunne anvende denne viden til at vurdere, hvorledes en særlig organisatorisk problemstilling kan analyseres
- kunne give praksisrelevante begrundelser for valg af analysemetode.
De studerende skal
- kunne medvirke til at gennemføre et forbedringsprojekt, som tager afsæt i et kvalitetsbrist i egen organisation
- kunne arbejde med analyser eller undersøgelser på egen arbejdsplads og kunne gennemføre konkrete undersøgelser i relation til egne funktioner, herunder valg af relevant metode
- kunne formidle resultater af undersøgelse til kollegaer og samarbejdspartnere og fungere som sparringspartner i forbindelse med undersøgelser i egen organisation.
De studerende skal
- kunne tage initiativ til eller indgå i samarbejde – fagligt som tværfagligt – på tværs af sektorer
- selvstændigt kunne gennemføre relevante undersøgelser inden for eget funktionsområde og fremlægge forslag til løsninger eller ændringer
- kunne reflektere over egen arbejdsplanlægning og på baggrund heraf bidrage til en effektiv planlægning af eget funktionsområde.
10 undervisningsgange der som hovedregel ligger en gang om ugen i tidsrummet 08.30 - 14.45
Et obligatorisk modul på Sundhedskommunomuddannelsen
Individuelt skriftligt projekt.
Lægesekretærer og andre klinisk sundhedsfaglige medarbejdere.
-
Aabenraa
Undervisning
Januar til april 2025
Individuelt skriftligt projekt.
Maj 2025
-
8 undervisningsgange og 2 læringsgruppedage
30.1 ONLINE
6.2 ONLINE
27.2
13.3.
20.3 – læringsgruppedag
4.4 (fredag)
10.4
24.4– læringsgruppedag
8.5
15.5
Eksamen: Aflevering af projektopgave tirsdag den 27. maj.
Ret til ændringer forbeholdes.
-
8 undervisningsgange og 2 læringsgruppedage
4.2 - ONLINE
25.2
11.3
25.3
1.4 – læringsgruppedag
8.4
22.4
29.4 – læringsgruppedag
6.5
13.5
Ret til ændringer forbeholdes
Eksamen: Aflevering af projektopgave den 27. maj. -
Odense
Undervisning
Januar til april 2025
Individuelt skriftligt projekt.
Maj 2025
-
Esbjerg
Undervisning
August til november 2025
Individuel udarbejdet projektopgave.
November 2025
-
Odense
Undervisning
August til november 2025
Individuel udarbejdet projektopgave.
November 2025