NYHED
Vi er blevet til Komponent – Kommunernes Udviklingscenter
Læs mere om Komponent her

Eksamen, Ekspertfag: Borgeren i centrum

Eksamen på Kommunomuddannelsen i modulet Borgeren i centrum i det offentlige Danmark

Indhold

Det offentliges organisering – opgaver og services:

  • Kendskab til den offentlige sektors organisering og opgavedeling
  • De nationale, regionale og kommunale strategier

De samfundsmæssige rammer for borgerbetjeningen:

  • Samfundsmæssige og strategiske rammer
  • Lovgivningsmæssige rammer
  • Forvaltningsretlige regler, herunder regler om persondata.

Borgernes behov og forventninger:

  • Det offentlige som myndighed
  • Helhedsorienteret vejledning.

Servicebegrebet – god offentlig service i praksis:

  • Servicebegrebet
  • Offentlige ydelser, livssituationer og ydelseslandkort.

Kommunikation:

  • Personlig kommunikation (ATA)
  • Telefonisk kommunikation
  • Skriftlig kommunikation
  • Digital kommunikation (sms, video mm.)

Læringsmål og udbytte

De studerende skal

  • opnå overordnet viden om opbygningen af hele det offentlige system og biblioteksområdet og hvilke generelle, borgerrettede opgaver, de enkelte sektorer løser
  • forstå sammenhængen mellem forskellige ydelser og tilbud til borgeren
  • forstå de overordnede samfundsmæssige tendenser for, hvordan vi indretter os i det offentlige, og hvad der er baggrunden for, at vi leverer service på en given måde
  • opnå viden om hovedlinjerne i den offentlige sektors organisering og have viden om opgavedeling mellem myndigheder, herunder hvad opgavedelingen betyder for deres egen rolle i forbindelse med betjeningen af borgerne
  • have viden om de overordnede lovgivningsmæssige rammer og vide, hvilken praktisk betydning de har for borgerbetjeningen
  • forstå borgerbegrebet og dets varianter. Desuden skal de studerende opnå forståelse for den særlige relation, der er mellem borger og myndighed i kraft af den magt, myndigheden kan udøve
  • forstå borgernes mangfoldighed gennem brug af forskellige borger-typer/personas
  • have viden om metoder og værktøjer, som kan hjælpe i afklaringen af borgerens situation og behov
  • forstå servicebegrebet generelt set og i forhold til borger-betjeningen
  • have kendskab til elementær servicepsykologi og kunne anvende den i praksis
  • have kendskab til de forskellige kommunikationsplatforme, herunder forstå de særlige muligheder og udfordringer
  • forstå, at borgerne så vidt muligt skal betjene sig selv og have viden om de forskellige løsningers styrker og svagheder set i forhold til forskellige borgertyper og situationer
  • have kendskab til de nationale, regionale og kommunale digitalise-ringsstrategier og til, hvad de betyder for praksis f.eks. på egen arbejdsplads.

De studerende skal

  • kunne vejlede borgerne i selvbetjeningsløsninger og offentlige informationsportaler og vurdere systemernes og løsningernes styrker og svagheder i forhold til borgerens behov og forudsætninger
  • forstå, hvad god service er, og kunne praktisere den ud fra de givne rammer
  • kunne analysere og vurdere henvendelsens karakter og anvende denne viden for at levere den bedste og mest effektive service i den enkelte situation
  • have viden om egne, lokale politikker og strategier på disse områder og kunne vurdere, hvilken betydning de har i praksis for den service, der leveres på egen arbejdsplads
  • kunne anvende de grundlæggende forvaltningsretlige regler i praksis i forhold til de udfordringer, de forskellige borgerhenvendelser stiller
  • kunne anvende og medbetjene på alle selvbetjeningsløsninger og informationsportaler.

De studerende skal

  • have viden om digitale selvbetjeningsløsninger og informationsportaler og kunne
  • anvende denne viden til at finde information om ydelser, regler og situationer, også uden for den enkelte studerendes eget fagområde
  • kunne levere en god og helhedsorienteret service ud fra borgerens livssituation, herunder kunne vurdere, hvilke ydelser der er relevante i den enkelte situation
  • kunne vurdere, hvilke behov borgeren måtte have ud over at få løst den konkrete opgave (helhedsorienteret vejledning)
  • kunne yde råd og vejledning i forbindelse med de ydelser, der er relevante ud fra borgerens livssituation
  • kunne vurdere, hvilke forskellige krav der stilles til kommunikationen alt efter, hvilken karakter henvendelsen har.
Eksamensform

Mundtlig eksamen med udgangspunkt i en stillet opgave med et døgns forberedelsestid.

ECTS
10.00
Målgruppe

Elever som ønsker eksamen på akademiniveau på modulet Borgeren i centrum i det offentlige Danmark, et valgfrit modul på Kommunomuddannelsen

Prisen er ekskl. moms, og dækker eksamen.
Gem som favorit