Eksamen, Ekspertfag: Borgeren i centrum
- Uddannelse
Eksamen på Kommunomuddannelsen i modulet Borgeren i centrum i det offentlige Danmark
Indhold
Det offentliges organisering – opgaver og services:
- Kendskab til den offentlige sektors organisering og opgavedeling
- De nationale, regionale og kommunale strategier
De samfundsmæssige rammer for borgerbetjeningen:
- Samfundsmæssige og strategiske rammer
- Lovgivningsmæssige rammer
- Forvaltningsretlige regler, herunder regler om persondata.
Borgernes behov og forventninger:
- Det offentlige som myndighed
- Helhedsorienteret vejledning.
Servicebegrebet – god offentlig service i praksis:
- Servicebegrebet
- Offentlige ydelser, livssituationer og ydelseslandkort.
Kommunikation:
- Personlig kommunikation (ATA)
- Telefonisk kommunikation
- Skriftlig kommunikation
- Digital kommunikation (sms, video mm.)
Læringsmål og udbytte
De studerende skal
- opnå overordnet viden om opbygningen af hele det offentlige system og biblioteksområdet og hvilke generelle, borgerrettede opgaver, de enkelte sektorer løser
- forstå sammenhængen mellem forskellige ydelser og tilbud til borgeren
- forstå de overordnede samfundsmæssige tendenser for, hvordan vi indretter os i det offentlige, og hvad der er baggrunden for, at vi leverer service på en given måde
- opnå viden om hovedlinjerne i den offentlige sektors organisering og have viden om opgavedeling mellem myndigheder, herunder hvad opgavedelingen betyder for deres egen rolle i forbindelse med betjeningen af borgerne
- have viden om de overordnede lovgivningsmæssige rammer og vide, hvilken praktisk betydning de har for borgerbetjeningen
- forstå borgerbegrebet og dets varianter. Desuden skal de studerende opnå forståelse for den særlige relation, der er mellem borger og myndighed i kraft af den magt, myndigheden kan udøve
- forstå borgernes mangfoldighed gennem brug af forskellige borger-typer/personas
- have viden om metoder og værktøjer, som kan hjælpe i afklaringen af borgerens situation og behov
- forstå servicebegrebet generelt set og i forhold til borger-betjeningen
- have kendskab til elementær servicepsykologi og kunne anvende den i praksis
- have kendskab til de forskellige kommunikationsplatforme, herunder forstå de særlige muligheder og udfordringer
- forstå, at borgerne så vidt muligt skal betjene sig selv og have viden om de forskellige løsningers styrker og svagheder set i forhold til forskellige borgertyper og situationer
- have kendskab til de nationale, regionale og kommunale digitalise-ringsstrategier og til, hvad de betyder for praksis f.eks. på egen arbejdsplads.
De studerende skal
- kunne vejlede borgerne i selvbetjeningsløsninger og offentlige informationsportaler og vurdere systemernes og løsningernes styrker og svagheder i forhold til borgerens behov og forudsætninger
- forstå, hvad god service er, og kunne praktisere den ud fra de givne rammer
- kunne analysere og vurdere henvendelsens karakter og anvende denne viden for at levere den bedste og mest effektive service i den enkelte situation
- have viden om egne, lokale politikker og strategier på disse områder og kunne vurdere, hvilken betydning de har i praksis for den service, der leveres på egen arbejdsplads
- kunne anvende de grundlæggende forvaltningsretlige regler i praksis i forhold til de udfordringer, de forskellige borgerhenvendelser stiller
- kunne anvende og medbetjene på alle selvbetjeningsløsninger og informationsportaler.
De studerende skal
- have viden om digitale selvbetjeningsløsninger og informationsportaler og kunne
- anvende denne viden til at finde information om ydelser, regler og situationer, også uden for den enkelte studerendes eget fagområde
- kunne levere en god og helhedsorienteret service ud fra borgerens livssituation, herunder kunne vurdere, hvilke ydelser der er relevante i den enkelte situation
- kunne vurdere, hvilke behov borgeren måtte have ud over at få løst den konkrete opgave (helhedsorienteret vejledning)
- kunne yde råd og vejledning i forbindelse med de ydelser, der er relevante ud fra borgerens livssituation
- kunne vurdere, hvilke forskellige krav der stilles til kommunikationen alt efter, hvilken karakter henvendelsen har.
Eksamensform
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i en stillet opgave med et døgns forberedelsestid.
ECTS
10.00
Målgruppe
Elever som ønsker eksamen på akademiniveau på modulet Borgeren i centrum i det offentlige Danmark, et valgfrit modul på Kommunomuddannelsen
Gem som favorit