NYHED
Vi er blevet til Komponent – Kommunernes Udviklingscenter
Læs mere om Komponent her

Bliv kontorets bedste til dagtilbudslovens §93 og krav efter §93a

- Vil du mestre dagtilbudsloven og folkeskoleloven, når du skal opkræve daginstitution og SFO?

Mange opkrævningsafdelinger- og enheder oplever i disse år en udskiftning af medarbejdere, som sidder med selve opkrævningsopgaven.
Så mens mange ansatte har godt styr på opkrævningens faser, så er der løbende behov for at klæde forholdsvis nye medarbejdere på med viden, færdigheder og kompetencer indenfor opkrævning – og i dette tilfælde dagtilbudslovens § 93 og krav efter § 93a.

Komponent har lyttet på vores mange deltagere på vores opkrævningsforløb, og lancerer nu endnu en ’træningsbane’, hvor vi har som ambition at gøre dig til kontorets bedste indenfor dagtilbudsloven og folkeskoleloven, når du skal opkræve daginstitution og SFO.

Hvis vi må bruge en dag i dit arbejdsliv og gøre dig endnu bedre– så læs videre!

Efter dagen har du helt styr på reglerne - særligt når det kommer til månedlige genberegninger og årlige efterreguleringer af betalinger af daginstitution og SFO og årsreguleringer.

Vi går helt tæt på hvordan regningerne opstår og de helt grundlæggende stamdata for regningen, der sendes til borgeren. Hvornår kan vi blot rykke med gebyr, og hvornår skal vi gøre noget andet - fastsætte en betalingsordning?

Indhold

Kursusformen vil primært være faciliteret gruppearbejde, hvor vi tager udgangspunkt i din hverdag - altså med fokus på proces og fx de breve, som I skriver til borgerne, når kontanthjælpskrav skal tilbagebetales herunder de udfordringer, som I oplever i samarbejdet med Gældsstyrelsen.

Vi ser bl.a. på

  • Krav efter dagtilbudslovens § 93 og krav efter § 93a.
  • Årlige genberegninger for selvstændige – skattemæssige afskrivninger - virksomhedsskatteordningen
  • Forskellen på en rykkerskrivelse og påkravsskrivelse – hvornår skal vi bruge den rykkerskrivelsen og hvornår påkravsskrivelsen ?
  • Vi går de grundlæggende love og bekendtgørelser igennem og skaber sammenhænge.
  • Vi kommer også rundt om reglerne for at opnå modregning i børne- og ungeydelsen, da ydelsen er delt ligeligt mellem mor og far fra 1. januar 2022.
  • Og hvordan indgår GDPR-reglerne i vores arbejde – herunder for registrering af medhæftere, så den automatiserede opkrævningsproces kan opretholdes? Er der oplysninger, vi skal være særligt opmærksomme på i forhold til dataminimeringsprincipperne?
Undervisere/ Oplægsholdere

Nogle gange har man bare brug for undervisere på en læringsdag, som både kan gøre det fagligt og forståeligt.
Derfor vil du møde de absolut største kapaciteter på opkrævningsområdet i Danmark – og samtidig taler i et sprog, som du forstår:

Mia Ellehave, specialist i Horsens Kommune. Siden 2016 har Mia beskæftiget med opkrævning og inddrivelse af fordringer – og særligt dagtilbudsloven og folkeskoleloven, når der skal opkræves indenfor daginstitution og SFO.

John Johansen, afdelingsleder og debitor controller i Horsens Kommune. Siden 1992 beskæftiget med opkrævning og inddrivelse af fordringer. Afdelingsleder for opkrævningsområdet, ejendomsskatteområdet og økonomisk fripladstilskud siden 2013.

Michael Møller, MMD og professionsbachelor i jura, specialkonsulent i KL siden 2019. Har 28 års erfaring med kommunal opkrævning - heraf de 22 som leder/centerchef i en mellemstor kommune og Danmarks største kommune. Derudover arbejder han som faglig konsulent for Schultz og er forfatter til mange af rapporterne i LovGuide Opkrævning og Borgerserviceguider om opkrævning. Rapporter og Guider, der også anvendes på kommunomfaget “Kommunal Opkrævning” - et fag som Michael underviser i for Komponent.

Fælles for dem alle 3 er indsigt, erfaring og forankring i en dagligdag fyldt med konkrete og komplekse sager indenfor kommunal opkrævning.

Målgruppe

Opkrævningsmedarbejdere – som ønsker at blive kontorets ekspert indenfor dagtilbudsloven og folkeskoleloven, når du skal opkræve daginstitution og SFO.

Kursusdatoer
  • 1. session
    3. marts 2025 kl. 8.15 - kl. 11.15

    2. session
    17. marts 2025 kl. 8.15 - kl. 11.15

    3. session
    31. marts 2025 kl. 8.15 - kl. 11.15
  • 1 Session
    5. maj 2025 kl. 8.15 - kl. 11.15

    2. Session
    19. maj 2025 kl. 8.15 - kl. 11.15

    3. Session
    2. juni 2025 kl. 8.15 - kl. 11.15
Når du vælger startdato og sted opdateres pris, informationer og tilmeldingslink automatisk.
Datoer
1. session
3. marts 2025 kl. 8.15 - kl. 11.15

2. session
17. marts 2025 kl. 8.15 - kl. 11.15

3. session
31. marts 2025 kl. 8.15 - kl. 11.15
Pris: 3.360 kr.
Prisen er. ekskl. moms og dækker undervisning, materialer og forplejning. Faktura sendes ud 2-3 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristens udløb, hvis der er plads. Tilmeldingen er bindende efter fristens udløb. Et godt tilbud! De første 3 tilmeldte fra samme kommune får 10% på prisen! Rabatten udløses ved min. 3 tilmeldte fra samme kommune.
Tilmeldingsfrist06.02.2025. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Gem som favorit

Vil du vide mere?

Kontakt os i dag