NYHED
Vi er blevet til Komponent – Kommunernes Udviklingscenter
Læs mere om Komponent her

Aktindsigt

Bliv skarp på hvordan du håndterer aktindsigtssager og undgår fejl.

Reglerne om aktindsigt og indsigt er mange, og hvis kommunen begår fejl i disse sager og ikke får udleveret de rigtige ting, bliver den ofte beskyldt for forsøg på at skjule sandheden. Det kan udvikle sig til nogle rigtige møgsager.

Mange oplever, at det er svært at jonglere mellem de mange hovedregler og undtagelser og undtagelser til undtagelser og – for at det ikke skal være løgn - undtagelser til undtagelser til undtagelser, der findes i reglerne om aktindsigt og indsigt.

På dette kursus får du bl.a. svar på følgende spørgsmål:

  • Er der aktindsigt i dokumenter, der ikke er journaliseret?
  • Kan man forhindre aktindsigt i uheldige formuleringer i et dokument?
  • Er det ikke rigtigt, at der ikke er aktindsigt i interne dokumenter?
  • Hvad er forskellen på aktindsigt, dataudtræk, indsigtsret efter GDPR og aktindsigt efter miljøoplysningsloven?
  • Er der ikke en grænse for hvor meget og hvor ofte, borgere og journalister kan bede om aktindsigt?
  • Hvordan håndterer man i det hele taget en anmodning om aktindsigt fra den kommer ind ad døren til den færdige afgørelse er klar?

Dit udbytte
På kurset bliver du introduceret og trænet i en metode til at holde styr på hovedregler og undtagelser, så du bliver sikker i at bruge reglerne, når nogen beder om aktindsigt. Du bliver i stand til at håndtere anmodninger om aktindsigt m.v., og kan navigere i, hvad der skal udleveres, og hvad der kan undtages fra indsigt.

Undervisere/ Oplægsholdere

På kurset underviser chefkonsulent Natalia Lehnsdal og chefkonsulent Karin Hoffmann-Hansen, som begge er erfarne undervisere. De håndterer til daglig aktindsigtssager i KL. Desuden svarer de løbende på telefoniske henvendelser fra kommunerne om aktindsigt.

Målgruppe

Kurset er for dig, der håndterer sager om aktindsigt i kommunen, uanset om du er administrativ medarbejder, sagsbehandler eller på anden vis håndterer eller rådgiver i sager om aktindsigt. Kurset er både for nye medarbejdere og erfarne, som ønsker at få reglerne opfrisket.

Kursusdatoer
  • KL-Huset, Weidekampsgade 10, 2300 København S
    24. marts 2025 kl. 9.00 - kl. 16.00
Når du vælger startdato og sted opdateres pris, informationer og tilmeldingslink automatisk.
Datoer
KL-Huset, Weidekampsgade 10, 2300 København S
24. marts 2025 kl. 9.00 - kl. 16.00
Pris: 3.950 kr.
Prisen er ekskl. moms og dækker undervisning og materialer Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne.
Tilmeldingsfrist24.02.2025. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Forløb tilpasset arbejdspladsen
Gem som favorit

Program

Dag 1
  • 09:00
    Velkomst og præsentation
  • Tavshedspligt og åbenhed og systemet i reglerne om aktindsigt
  • Pause
  • Parters adgang til aktindsigt i egne sager (partsaktindsigt efter forvaltningsloven)
  • Pause
  • Parters adgang til aktindsigt i egne sager - fortsat
  • 12:00
    Frokost
  • Borgernes adgang til indsigt i oplysninger om sig selv (egenacces efter offentlighedsloven + indsigt efter databeskyttelsesreglerne)
  • Pause
  • Offentlighedens adgang til aktindsigt i kommunens sager, dokumenter og oplysninger samt dataudtræk (aktindsigt efter offentlighedsloven)
  • Pause
  • Miljøoplysningsloven
  • Proces og formalia
  • 15:50
    Farvel og tak for i dag
    Kurset er tilrettelagt med udgangspunkt i kommunale eksempler og cases, som deltagerne skal løse undervejs i de to dage.

Vil du vide mere?

Kontakt os i dag