Pædagogisk, didaktisk og datainformeret ledelse (10 ECTS)
- Uddannelse
- Valgmoduler
- Skoleledelse på diplomniveau
Få viden og kompetencer til at stå i spidsen for den læringscentrerede skole: Pædagogisk og didaktisk forankring, ledelse af ressourcepersoner, data og evidens og datainformeret læringsledelse.
På dette modul styrker du dine kompetencer til at arbejde med pædagogisk og didaktisk ledelse på et vidensbaseret grundlag. Vi sætter bl.a. fokus på, hvordan du kan organisere og lede ressourcepersonernes arbejde, så I skaber den bedst mulige praksis for elevernes læring.
Du lærer også at forholde dig til den store mængde data, du har til rådighed, og oversætte data til ny hverdagspraksis til gavn for skolens elever, og du får helt konkrete værktøjer til at indsamle, bearbejde, og analylere og træffe beslutninger på baggrund af data.
Og endelig lærer du at stå i spidsen for professionelle læringsfællesskaber og mestre balancen mellem på den ene side at udvise stærkt lederskab og på den anden side være åben over for input fra medarbejdere og teams.
På modulet opnår du bl.a. kompetencer til:
- At lede en læringscentreret skole gennem organisering og ledelse af skolens ressourcepersoner
- At se muligheder og begrænsninger i brugen af data og evidens som led i skolens udvikling
- At forstå forskellige typer af data (kvalitative og kvantitative data), indsamle data og oversætte det til ny viden, der skaber bedre praksis for elevernes læring
- At udvikle en kultur, hvor arbejdet med data bliver systematisk og integreret i skolens organisation
- At lede professionelle læringsfællesskaber gennem distribueret ledelse.
I løbet af modulets otte undervisningsdage arbejder du med fire hovedtemaer:
1. Ledelse af pædagogisk og didaktisk forankring i skolen og professionelle læringsfællesskaber
Her sætter vi fokus på de diskurser, der influerer på skolens kerneopgave og dermed på grundlaget for den pædagogiske og didaktiske ledelse. Du introduceres til teorier om skolens kerneopgave, professionelle læringsfællesskaber, professionel dømmekraft og professionsforståelse.
2. Ledelse af skolens ressourcepersoner og samarbejde med skolens teams
Vi sætter fokus på, hvordan du leder det kollektive ansvar for elevernes læring og introducerer reflekterende og professionelt undersøgende metoder i teamet. Skolelederadfærden er central i relationen mellem ledelsen, ressourcepersoner, de professionelle læringsfællesskaber og elevresultater, og derfor arbejder vi også med, hvordan et stærkt lederskab gennem distribueret ledelse skaber en positiv effekt på elevernes præstationer.
3. Data og evidens i skoleudviklingen samt analyse af data
Vi ser på forskellige datatyper (kvantitative og kvalitative) og dataindsamlingsmetoder, og arbejder med, hvordan denne viden kan kobles til ledelse og udvikling af skolens læringsmiljøer. Data bliver brugbar viden, når den analyseres og omsættes til handling. Derfor arbejder vi med forskellige analysetilgange i forhold til skolens datatyper. Hvilke typer af viden kan man forvente at få fra de forskellige datakilder? Og hvordan arbejder man med metodetriangulering og analysen af disse data?
4. Datainformeret læringsledelse: Observation, feedback og ledelsesmæssig sparring på undervisning og elevernes læring
Som skoleleder skal du lede processen med at sammenkæde data og beslutninger og omsætte dem til professionelle handlinger. Derfor sætter vi fokus på, hvordan du som leder og vejleder gennemfører observationer i undervisningen, deltager i teamsamarbejdet omkring undervisningen og giver feedback, der hjælper lærerne til at blive bedre til at fremme kvaliteten i kerneopgaven. Med udgangspunkt i den datainformerede didaktiske samtale sætter vi også fokus på de forbedringer, man kan arbejde med for at fremme kvaliteten i kerneopgaven.
Forløbet består af otte undervisningsdage, skriveværksteds- og vejledningsdag, opgaveskrivning og mundtlig eksamen med afsæt i opgaven.
Pensum udgøres af grundbøger (helt eller delvist) samt artikler, og udgør ca. 1000 sider. Grundbøger udleveres og de elektroniske artikler lægges på mitCOK.
Litteratur til hver undervisningsgang vil fremgå af lektionsplanen, som fremsendes ved endelig tilmelding til modulet.
For at blive optaget skal du minimum have en kort videregående uddannelse samt to års erhvervserfaring. Husk at uploade dokumentation for, at du kan optages.
Skriftlig opgave og mundtlig eksamen.
Modulet er for alle skoleledere, pædagogiske afdelingsledere og ledere af skolefritidsordninger uanset erfaring samt pædagogiske konsulenter med ledelseslignende opgaver.
-
Aarhus - foråret 2025
Undervisning:
Mandag den 13.1.25
Tirsdag den 28.1.25
Torsdag den 6.2.25 (virtuelt)
Torsdag den 13.3.25
Fredag den 21.3.25 (virtuelt)
Mandag den 31.3.25
Torsdag den 10.4.25
Fredag den 25.4.25
Vejledning: Onsdag den 30.4.25 (fysisk) og torsdag den 8.5.25 (virtuelt)
Opgaveaflevering: Torsdag den 15.5.25
Eksamen: Fredag den 23.5.25
Tilmeldingsfrist den 2.12.2024
Tilmeldingen er bindende efter fristens udløb.
Undervisningen foregår hos Komponent, Hedeager 5, 1. sal, 8200 Aarhus N - fra kl. 10.00-16.00
Underviser er Mai-Britt Herløv Petersen