NYHED
Vi er blevet til Komponent – Kommunernes Udviklingscenter
Læs mere om Komponent her

Pladsanvisningen styrker kontakten til borgerne

I Hillerød Kommune praktiserer pladsanviser Aase Tangaa Styrket Borgerkontakt i sit daglige arbejde. I sin kontakt med borgerne er det vigtigt, at Aase Tangaa er lyttende, samtidig med at hun får forældrene til at forstå de reelle muligheder for børnepasning.

På COKs årlige konference ”Den Centrale Pladsanvisning” deltog Aase Tangaa i et oplæg om Styrket Borgerkontakt. Her fik hun sat ord og begreber på sin tilgang til borgerne.

”Jeg blev så glad, fordi jeg blev bekræftet i, at jeg praktiserer styrket borgerkontakt i min tilgang til borgerne. Med Finn Borchs oplæg blev det hele pludseligt meget klart for mig. Jeg fik sat begreber på min tilgang til borgerne og kunne se, hvor vigtigt det er, at vi som myndighedspersoner lytter og tænker os om, når vi er i kontakt med borgerne. F.eks. kan det være givtigt lige at vende tingene på hovedet og få en forståelse af, at det faktisk ikke er sikkert, at det er borgeren, der er umulig, men at det måske er os, der har svært ved at skabe det rigtige rum for dialog, møde og formidling af gældende regler, fortæller Aase Tangaa, der sammen med to af sine kolleger fra Pladsanvisning i Hillerød Kommune deltog i COKs konference.

En af de centrale pointer i Styrket Borgerkontakt er, at det ofte ikke er den enkelte afgørelse, men måden, afgørelsen bliver formidlet på, som borgerne er utilfredse med. Netop derfor er det vigtigt, at sagsbehandlere og andre myndighedspersoner er bevidste om, hvordan de formidler en afgørelse.

Aase Tangaa bekræfter, at den måde, en afgørelse bliver formidlet på, er af stor betydning for både borgerens forståelse og reaktion.

”Jeg er også meget bevidst om, at det ikke nødvendigvis er den enkelte afgørelse, men mere måden, jeg formidler afgørelsen på, der er afgørende for, hvordan borgeren modtager afgørelsen og reagerer.”

Omdrejningspunktet i Styrket Borgerkontakt er netop, at borgeren bliver mødt med anerkendelse og en oplevelse af at blive lyttet til. Desuden er det vigtigt, at borgerne kender baggrunden og rammerne for et møde eller en afgørelse.

Læs mere om Styrket Borgerkontakt her >>