Praksiskursus om inddragelse i egen sag og indsats
- Kursus
- Sagsbehandling og lovgivning
- Metoder og indsats
På dette fem-dages praksiskursus bliver I som kommune styrket i brugen af konkrete netværksinddragende metoder, hvor barnet, den unge og netværket er i centrum for både beslutninger og løsninger. Samtidig udarbejder I en plan for implementering af metoderne i jeres faglige praksis.
Et praksiskursus rummer en række moduler, hvoraf nogle er obligatoriske og andre valgfrie. Modulerne kan skaleres op og ned i omfang og varighed, ligesom indholdet tilpasses jeres kommunes behov. Praksiskurset i netværksinddragende metoder har følgende moduler:
Modul 1: Ledelsesdag med ledelse og nøglepersoner (obligatorisk )
• Mindset ift. børn og unges inddragelse i sagsprocessen
• Strategisk understøttelse af inddragelse i praksis
• Opstart af implementeringsplan
Modul 2: Inddragelse som mindset (obligatorisk)
• Børnesyn, mindset og inddragelse
• Inddragelsesmodeller, Lundy og Shier
• Kvalitet i myndighedssamtaler med børn og unge
Modul 3: Samtaler med børn og unge (obligatorisk)
• Relationens betydning
• Samtalens proces – før-under-efter
• Inddragelse i skriftlighed
Modul 4: Netværksinddragende metoder (valgfrit)
• Inddragelse barnets eller den unges netværk
• Metoder til netværksafdækning
• Metoder til netværksinddragelse
Modul 5: Inddragelse i forbindelse med udarbejdelse af handleplan (valgfrit)
• Handleplanen som dynamisk samarbejdsredskab
• Samarbejdsprocessen – fra handleplan til opfølgning
• Forældre-handleplaner som samarbejdsredskab i anbringelsessager
Modul 6: Opfølgning og implementering af praksiskursus (obligatorisk)
• Medarbejdernes læring fra kurset
• Input fra medarbejdere til implementeringsfasen
• Der arbejdes videre med implementeringsplanen (ledere og nøglemedarbejdere)
Undervisningens tilrettelæggelse
Undervisningen løber over fem dage, fra 9.00 – 15.30 (på nær dag 1, der er en halv dag). Den første og sidste dag har fokus på, hvordan implementering af ’inddragelse i egen sag og indsats’ implementeres i faglig praksis (modul 1 og 6). Derudover er der fire fagspecifikke moduler med forskelligt fokus (modul 2,3,4,5). Det aftales med den enkelte kommune, hvilke moduler, der skal indgå, hvordan de skal vægtes samt hvilke specifikke metoder og redskaber, der skal undervises i på det enkelte kursus.
Når I er færdig med praksiskurset har I styrket jeres kompetencer til at:
• Sætte barnet, den unge og netværket i centrum for både beslutninger og løsninger
• Arbejde ud fra et moderne børnesyn og inddragende mindset
• Styrke barnet eller den unges perspektiv i egen sag samt i indsatser
• Arbejde med en systematisk praksis for inddragelse af barnet eller den unge
• Gennemføre dialogiske samtaler med børn og unge
• Inddragelse af børn og unges perspektiver i skriftlighed
• Afdække og inddrage børn og unges netværk via netværksmøder
• Inddrage barnet, den unge, forældre og netværk i handleplansarbejdet
• Understøtte implementering af en systematisk og kvalificeret praksis for inddragelse i egen praksis
Samlet set har I styrket jeres kompetencer til at foretage kvalificerede, refleksive valg fra situation til situation i mødet med barnet, den unge og dets betydningsfulde netværk.
Formøder mellem kursusleverandør og ledelsen i kommunen.
Inden afholdelse af et praksiskursus skal der afholdes et formøde mellem VIA University College, Københavns Professionshøjskole eller Professionshøjskolen Absalon og ledelsen hos jer. Mødet er en forventningsafstemning om praktiske forhold som datoer og deltagere samt den indholdsmæssige målretning af kurset
Kurset afholdes af VIA University College, Københavns Professionshøjskole og Professionshøjskolen Absalon for Social- og Boligstyrelsen. Kurset indgår i Social- og Boligstyrelsens Børnekatalog – et kursustilbud målrettet kommunale sagsbehandlere og deres samarbejdspartnere på det udsatte børne- og ungeområde. Børnekataloget administreres af Komponent – kommunernes udviklingscenter.
? ?
Undervisere
Birgit Koldsø, lektor på Efter- og videreuddannelsen VIA University College, socialfaglig underviser og forsknings- og udviklingsmedarbejder på børn og ungeområdet. Tidligere socialrådgiver i børne- og familieafdelinger på myndighedsområdet samt internationale erfaringer fra socialt arbejde. Særlig viden om inddragelse og samtaler med børn, unge og familier, netværksarbejde og netværksinddragende metoder, multiteoretisk praksis og procesfacilitering.
?
Maria Bülow, lektor på Efter- og videreuddannelsen VIA University College, socialfaglig underviser og forsknings- og udviklingsmedarbejder på børn- og ungeområdet. Tidligere socialrådgiver i børn- og familieafdelinger på myndighedsområdet. Særlig viden om inddragelse og samtaler med børn og unge, herunder børn og unge med funktionsnedsættelser og socialt arbejdes organisering.
Alice Fredgaard Thams, lektor på Socialrådgiveruddannelsen VIA University College, psykolog underviser og forsknings- og udviklingsmedarbejder på børn- og ungeområdet og inden for organisation. Tidligere klinisk psykolog på børn- og familieområdet, arbejdet med supervision, udredning og behandling, og også børnegrupper. Særlig viden om socialt arbejde i en international kontekst, om inddragelse og samtaler med børn og unge i udsatte positioner samt om netværksinddragende metoder.
Absalon
KP
Malene Kaa Rosted, Lektor på Socialrådgiveruddannelsen ved Københavns Professionshøjskole. Malene er tidligere socialrådgiver indenfor både myndigheds og NGO feltet. Malene Rosted indgår i forskningsprojekt om kvalitet i samtaler med børn og unge. Malenes kernekompetencer er: Inddragelse af og samtaler med børn og unge og deres familier i alle dele af det sociale arbejde og opgaver med tværprofessionelt samarbejde og koordinering.
Sandra Krebs-Hille, Socialfaglig adjunkt på Socialrådgiveruddannelsen ved Københavns Professionshøjskole, Socialrådgiver og Kandidatgrad i familieterapi og systemisk praksis, MSc. VID Specialized University, Oslo. Indgående viden om samt praktisk erfaring med udsatte børneområdet igennem 22 år. Både som socialrådgiver, familiebehandler, som konsulent og som leder.
Særligt fokus på inddragelse af forældre og børn og unge i sagsbehandling og foranstaltning.
Berit Møller, Lektor på Socialrådgiveruddannelsen ved Københavns Professionshøjskole. Socialrådgiver og Cand.pæd.pæd psyk. Indgående viden om, samt praktisk erfaring med udsatte børneområdet gennem 40 år - både som behandler, som konsulent og som supervisor og herigennem særlige kompetencer til metoder til gennemførelse af samtaler.
Mette Larsen, Socialfaglig adjunkt på Socialrådgiveruddannelsen ved Københavns Professionshøjskole og Antropolog. Mette har mange års erfaring i at undervise kommunalt ansatte medarbejdere i netværksinddragende metoder, inddragelse af børn i tilsyn og skriftlig kommunikation i børnesager. Mette er forfatter til bogen (2022) Blikke fra dem du skriver om. Børn og unges aktindsigt. Akademisk Forlag
Eksterne:
Rikke Nylander, aut. psykolog, selvstændig psykolog i Metaløft, klinisk psykolog, supervisor og socialfaglig underviser på børn og ungeområdet. Tidligere ansat som familiebehandler, konsulent og afdelingsleder hos børne- og familieafdelinger på myndigheds- og udførerområdet. Har særlig viden om inddragelse og samtaler med børn, unge og familier, netværksarbejde, netværksinddragende metoder og procesfacilitering samt ledelse og faglig ledelse.
?Malou Dessau, cand.psych.aut. og Master i Børn og Unge. Selvstændig organisationskonsulent, supervisor og socialfaglig underviser på børn og ungeområdet. Tidligere ansat som familiebehandler, faglig konsulent og afdelingsleder i familiehuse på myndigheds- og udførerområdet i Københavns kommune. Har særlig viden om inddragelse og samtaler med børn, unge og familier, netværksinddragelse, møde- og procesfacilitering samt ledelse og faglig ledelse.
?
?
Kursets målgruppe er myndighedssagsbehandlere samt medarbejdere fra både almen- og udførerområdet, der samarbejder med forvaltningen om børn og unge i udsatte positioner. Desuden ledere på de pågældende områder. Sammen med kommunen tages der stilling til, hvilke medarbejdere, der skal deltage, herunder om der er moduler, der målrettes udvalgte grupper af medarbejdere.