Social teori
- Uddannelse
- Valgfrie moduler: Beskæftigelse og social
Efterår 2021: Fremmødeundervisning i Herlev med mulighed for at deltage hybrid fra resten af landet.
Hvordan opstår og fremtræder sociale problemer?
Hvilke sociologiske og psykologiske forklaringer er der på sociale problemer?
Hvordan prioriterer og løser velfærdsstaten og socialpolitikken historisk og aktuelt sociale problemer?
Forstå, hvilken rolle sagsbehandlere har i forhold til løsningen af borgernes problemer og aktuelle socialpolitiske prioriteringer.
Modulets hovedtemaer
Socialpolitikkens historiske perspektiver
- Socialpolitikkens historiske udvikling
- Normernes betydning
- Menneskesyn
- Politisk ideologi
- Konjunkturer
- Borgernes forventninger til det offentlige system og ydelser
Introduktion til sociale teorier, metoder og tendenser
- Modernitet
Globalisering
Ulighed
Magt
Marginalisering
Socialisering
Identitet
Udviklingspsykologi
Metoder og værktøjer til afdækning af sociale problemer
Centrale begreber
- Chanceulighed
Social arv
Fattigdomskriterier
Mangel-, afviger-, konstruktivistisk perspektiv
Marginalisering
Samfunds- og sygdomsskabte sociale problemer
- Ledighed
Sygdom
Misbrug
Sindslidelse
Opvækstvilkår
Hjemløshed
Sagsbehandlerens rolle
- Professionalisme
Dobbeltrollen
Magtesløshed
Udfordringer og metoder i tværfagligt samarbejde/relationel koordinering
Forskellige faggruppers perspektiver og dagsordener
Læringsmål og udbytte
De studerende skal have viden om og forstå
- udvalgte sociale teorier
central an¬vendt teori og metode
sociale problemers forskellige fremtrædelsesformer
sociologiske og psykologiske forklaringer på sociale problemers op¬ståen
socialpolitikkens og velfærdsstatens udvikling og sammenhæng med internationale, nationale og lokale politiske forhold
socialpolitiske grundholdninger
sagsbehandlerens rolle i krydsfeltet mellem myndighedsudøvelse og hjælper.
De studerende skal
- kunne anvende teoretiske begreber til at analysere sociale problem¬stillinger
kunne identificere forskellige perspektiver på sociale problemer og socialt arbejde
kunne genkende grundbegreberne i socialt arbejde
kunne udpege og vurdere forskellige sociale problemstillinger, deres betydning og deres samspil i konkrete borgercases
kunne formidle teoretiske og perspektivere sociale pro¬blem¬stillinger og løsningsmulig¬heder til samarbejdspartnere og brugere.
De studerende skal
- kunne handle inden for bl.a. de aktuelle politiske, rammer for socialt arbejde
kunne bringe viden om sociale problemers opståen og frem¬tr欬den ind i konkrete sagsbe¬hand-lingsområder
kunne agere professionelt i krydsfeltet mellem borger og myndighed
kunne deltage i fagligt og tværfag¬ligt samar¬bejde med en profes¬sio¬nel tilgang
selvstændigt kunne tage ansvar for egen faglig udvikling.
10 undervisningsgange, der som hovedregel ligger en gang om ugen i tidsrummet 08.30 - 14.45
Social teori er på akademiniveau og kan indgå som en del af Kommunomuddannelsen.
Du skal være opmærksom på at de forskellige uddannelsesinstitutioner kan have forskellige afgangskrav til Diplomuddannelsen i socialformidling.
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i en stillet opgave og med et døgns forberedelsestid.
Medarbejdere inden for social-, ydelse- og beskæftigelsesområdet.