Teamledelse i den offentlige organisation (5 ECTS)
- Ledelsesværktøjer
- Uddannelse
- Valgmoduler
Få værktøjer og praktisk teori til Teamledelse
Kom og få en forståelse for, hvad det betyder at være organiseret som team og få praktisk og teoretisk viden om, hvordan du etablerer, udvikler og leder teams til gavn for opgaveløsningen. Flere opgaver i offentlige organisationer løses i dag i teams inden for og på tværs af organisationen, hvilket gør teamledelse til en kernekompetence.
Formålet med modulet er, at du skal kunne vurdere team som organisationsform og med afsæt heri planlægge og lede de processer, der udvikler teamsamarbejdet med kvalitet og effekt til løsning af kerneopgaven til gavn for borgere og brugere
På modulet får du indsigt i og forståelse for teamledelse i den offentlige organisation, og de muligheder og udfordringer det giver anledning til for den samlede organisation. Vi ser på vigtige bestanddele af et godt teamwork (såsom respekt, antal deltagere, dialog, konflikthåndtering), teamfasemodeller (fx orientering, opbygning af tillid, afklaring af mål, commitment, implementering, høj præstation og fornyelse), samt teamsammensætning. Vi ser særligt på nyere forskning i, hvad der får teams til at præstere bedst muligt, herunder psykologisk tryghed som et vigtigt element i teamets succes og teamets kommunikationsmønstre og kultur. Og vi arbejder med og reflekterer over lederinterventioner, der kan være hensigtsmæssige for at påvirke teamets arbejde i ønsket retning.
På modulet får du indsigt i team som organisationsform og bliver klædt på til at planlægge og lede de processer, der udvikler teamsamarbejdet. Modulet er bygget op om følgende temaer:
Teamkoncepter
Forskellige teamkoncepter introduceres i forhold til, hvordan teams kan opbygges og udvikles, og hvad der kan være de vigtigste bestanddele af et godt teamsamarbejde.
Ledelse og rammesætning af processer i et team
Fokus er på lederens arbejde med at rammesætte og udvikle teamet, der kan være hensigtsmæssige for at påvirke teamets arbejde i ønsket retning. Der arbejdes med forskellige ledelsestilgange, herunder lederen som teamcoach.
Teamarbejdsformen i egen organisation
Der sættes fokus er på, hvordan man varetager teamlederrollen i egen organisation med afsæt i organisationens mål og opgaver.
Valgmodulet består af 4 undervisningsgange, vejledning i forbindelse med udformning af skriftlig opgave – ca. 5 sider pr. studerende, og en mundtlig eksamen, som tager afsæt i det skriftlige produkt (kombinationsprøve).
Pensum udgøres af grundbøger (helt eller delvist) samt artikler, og udgør ca. 500 sider. Grundbøger udleveres og de elektroniske artikler lægges på mitCOK.
Litteratur til hver undervisningsgang vil fremgå af lektionsplanen, som fremsendes ved endelig tilmelding til modulet.
For at blive optaget skal du minimum have en kort videregående uddannelse samt to års erhvervserfaring. Husk at uploade dokumentation for, at du kan optages.
Skr./mdtl.