Vejlederuddannelsen for vejledere på sundhedsområdet
- Uddannelse
- Valgfrie moduler: Sundhed i regionen
For dig som er eller ønsker at blive vejleder
- Bliv i stand til i praksis at kunne planlægge, vejlede og gennemføre det bedst mulige praktik- og uddannelsesforløb for de studerende/elever på afdelingen
- Få viden om uddannelsens lovgrundlag og gennemførelse.
- Forstå din egen rolle i samarbejdet med den ledende lægesekretær og uddannelseslederen om den enkelte studerendes/elevs praktikforløb.
- Lær at kommunikere hensigtsmæssigt, også i vanskelige situationer, og lær at bruge coaching i vejledningen.
- Bliv i stand til at vurdere, hvordan et praktikforløb planlægges optimalt, og hvordan læringen på arbejdspladsen tilrettelægges optimalt ud fra den enkelte elevs læringsstil og uddannelsesniveau.
Modulets hovedtemaer:
- Formelle grundlag for den Sundhedsadministrative koordinatoruddannelse
- Hvordan kan et praktik- og uddannelsesforløb planlægges?
- Motivation og læring
- Kommunikation
- Coaching
- Forandring
Læringsmål og udbytte
De studerende skal
- have viden om uddannelsens lovgrundlag og gennemførelse på hhv. skolen og afdelingen
- forstå deres egen rolle i samarbejdet med den ledende lægesekretær og uddannelseslederen om den enkelte studerendes/elevs praktikforløb
- forstå vigtigheden af inddragelse og samarbejde med andre kolleger om f.eks. læringsforløb og læringsmål
- have viden om forskellige forandrings-, motivations -, kommunikations- og coachingteorier og kunne reflektere over disses anvendelse.
De studerende skal
- kunne anvende en coachende tilgang i vejledning af den studerende/eleven
- kunne vurdere de problemstillinger, de studerende/eleven oplever i deres praktik og kunne coache den studerende/eleven til selv at finde mulige løsninger
- kunne opnå færdigheder i at understøtte den enkelte studerende/elevens egne refleksioner over deres uddannelsesforløb og læringsmål
- kunne formidle viden om læringsforløb og læringsmål til kolleger
- kunne anvende forskellige kommunikationsstrategier, herunder at kommunikere hensigtsmæssigt i forhold til studerende/elever og samarbejdspartnere
- kunne anvende viden om motivation, læring og transfer i planlægning og gennemførelse af et optimalt praktikforløb
- kunne vurdere konkrete daglige problemstillinger af relevans for den studerende/eleven og kunne formidle denne viden til den studerende/eleven og øvrige samarbejdspartnere
- kunne tilrettelægge et konkret læringsforløb ud fra en analyse og vurdering af den enkelte studerende/elev
- kunne agere i en foranderlig verden
De studerende skal
- kunne deltage med en professionel tilgang i det tværfaglige samarbejde omkring og med den studerende/eleven
- kunne reflektere over egen rolle som vejleder og herigennem udvikle egen praksis
- kunne tilegne sig ny viden om kommunikation og coaching og anvende denne viden i sin udvikling som vejleder.
10 undervisningsgange, der som hovedregel ligger en gang om ugen i tidsrummet 08.30 - 14.45
Modulet er på akademiniveau og kan indgå som en del af Sundhedskommunomuddannelsen.
Synopsen udarbejdes individuelt eller parvis i slutningen af og efter undervisningsforløbet.
Synopsen skal tage udgangspunkt i den studerendes rolle som vejleder, fx i hele eller dele af et praktik- og uddannelsesforløb for den studerende/eleven.
Mundtlig eksamen på baggrund af en synopsis.
Lægesekretærer der er eller skal være vejleder for studerende/elever i deres praktikforløb i afdelingen.
-
Kolding
Undervisning
Januar til april 2025
Mundtlig eksamen på baggrund af en synopsis.
Maj til juni 2025