NYHED
Vi er blevet til Komponent – Kommunernes Udviklingscenter
Læs mere om Komponent her

Otte fordele ved den nye whistleblowerordning – og hvorfor den kan være svær at implementere

10.01.2022
Forvaltning og myndighed
Ledelse og organisationsudvikling
Synes du også, at den nye whistleblowerordning er dyr og unødvendig? Så kan det være fordi, du ikke har fokuseret nok på de muligheder, den bærer med sig. Sådan lyder budskabet fra Kresten Gaub, der er borgerrådgiver i Roskilde Kommune. Han peger her på otte fordele ved den nye ordning.
Læs nyhed

Nyt værktøj sætter spot på de grundlæggende forvaltningsdyder

06.09.2021
Forvaltning og myndighed
Komponents Forum for Forvaltning og Myndighed har netop lanceret et nyt afklaringsværktøj, der kan være med til at sætte de administrative dyder på dagsordenen i landets kommuner. Værktøjet kan bruges som udgangspunkt for udvikling og dialog hos den enkelte, i afdelingen eller i hele organisationen.
Læs nyhed

Få styr på dit engelsk i pårørende og patientkontakten

28.06.2021
Forvaltning og myndighed
Det er ikke altid så let at slå over i engelsk, når ikke-dansktalende pårørende og patienter skal vejledes og serviceres på sundhedsområdet. Komponent har i samarbejde med The English Coach skabt et forløb, der klæder medarbejderne på med faglige begreber, ord og sætninger – og med den selvtillid, som mange mangler, når det handler om at tale engelsk.
Læs nyhed

Svært for politikere at lykkes uden dygtige politiske betjenere

15.06.2021
Forvaltning og myndighed
Kommunerne bliver større, budgetterne er på flere milliarder, og forvaltningerne bliver mere og mere akademiske og professionelle. Kort sagt, kompleksiteten er vokset i kommunerne – og den vokser stadig.
Læs nyhed

Bliv en skarp formidler med VPG – fordele for dig og din chef 

02.06.2021
Forvaltning og myndighed
Med en VPG får du både redskaberne og den trygge øvebane, der gør dig til en mere selvsikker og professionel formidler, som skaber bedre læring hos dine tilhører – til fordel for både dig selv, dine kollegaer og din organisation.
Læs nyhed

Tre år med GDPR – har du stadig noget at lære?

19.05.2021
Forvaltning og myndighed
På tirsdag den 25. maj er det tre år siden, at EU’s databeskyttelsesforordning trådte i kraft og satte compliance på dagsordenen i virksomheder og offentlige organisationer over hele landet. For mange har det krævet blod, sved og tårer at sætte sig ind i de nye regler – eller at sørge for, at kollegaerne var klædt på til at overholde dem. Og måske du stadig synes, at der er noget, du mangler at få helt styr på?
Læs nyhed

Styrk din position som AC'er i en kommunal kontekst

21.04.2021
Forvaltning og myndighed
Er du ny akademiker i en kommune, eller vil du stå på et endnu stærkere fundament i forhold til den brede opgaveportefølje, som du sidder med? Så er Komponents nye AC-konsulentuddannelse noget for dig.
Læs nyhed

Hurra for de administrative dyder

22.03.2021
Forvaltning og myndighed
Viden og indsigt

Vi bør blive bedre til at hylde den administrative faglighed i hverdagen. Når kommunale ledere og medarbejdere 'bare' passer deres arbejde og sikrer, at god forvaltningsskik og retssikkerhed er på plads, udgør de grundlaget for opgaveløsningen i kommunerne - også når der skal tænkes nyt og innovativt.

Af: Pernille Bischoff, jurist og underviser hos Komponent og Martin Nielsen, chefkonsulent hos Komponent

Læs nyhed

Fire fif til personlig planlægning

10.02.2021
Forvaltning og myndighed
Viden og indsigt
Personlig planlægning er ikke blevet mindre vigtig, efter at mange af os her i Covid-19-tiden har sat os godt til rette på hjemmekontoret. I Næstved har medarbejderne i Center for Arbejdsmarked netop deltaget i et forløb, der skal minde dem om vigtigheden af ting som planlægning, prioritering og pauser.
Læs nyhed

Styrk dialogen i Borgerservice og giv borgeren en bedre indgang til kommunen

04.02.2021
Forvaltning og myndighed
Viden og indsigt
Du har få sekunder til at etablere den gode kontakt med borgeren – hvad enten henvendelsen er personlig, telefonisk eller digital. Den gode kontakt er afgørende for, om mødet bliver en god oplevelse for både borger og medarbejder. Der skal så lidt til, og der er meget, der kan gå galt.
Læs nyhed